علت و درمان سردرد و میگرن در بارداری

سردردهای دوران بارداری شایع است. معمولاً زنان باردار در سه ماهه اول سردردهای تنشی را تجربه می‌کنند که به دلیل نوسانات هورمونی است. در سه ماهه دوم این سردردها به مرور کاهش می‌یابد زیرا هورمون‌ها به حالت پایداری می‌رسند. در سه ماهه سوم زمانی که وزن شما به میزان زیادی اضافه شده است باید مراقب وضعیت بدنی خود باشید زیرا یک عامل تأثیرگذار بر سردرد در بارداری است. کشیدگی عضلات گردن و شانه‌ها باعث ایجاد اسپاسم‌های عضلانی می‌شود که می‌تواند عصب‌های پشت سر را تحریک کند. همچنین گرفتگی و اسپاسم عضلانی ناشی از خواب در حالی که سر در وضعیت مناسبی قرار نگرفته باشد نیز می‌تواند باعث ایجاد سردرد در بارداری شود. برخی از علائم بارداری مانند احساس خستگی، پایین بودن قند خون و نوسانات خلق‌وخو به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است باعث ایجاد سردرد در بارداری شوند. اگر شما باردار هستید، نوع داروهایی که مصرف می‌کنید به شدت محدود می‌شوند. بیشتر پزشکان درمان‌های خانگی غیر دارویی را توصیه می‌کنند.

بسیاری از زنان حتی آن‌هایی که در گذشته هر روز دچار سردرد بوده‌اند در دوران بارداری نیز به سردرد مبتلا می‌شوند. بسیاری از سردردهای دوران بارداری دردناک بوده اما خطرناک و نگران‌ کننده نیستند. اگر سردرد در بارداری شما بیش از ۴ ساعت طول کشید یا با علائم دیگری نظیر تب، اختلالات بینایی، کاهش وزن شدید و ناگهانی یا پف‌آلود شدن صورت و دست‌ها همراه بود باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. سردردهای شدید ممکن است نشانه عوارض بارداری باشد که به افزایش فشار خون و علائم آسیب‌ دیدگی سیستم‌های دیگر بدن به خصوص کلیه‌ها می‌انجامد. به یاد داشته باشید که بیشتر زنان باردار می‌توانند از استامینوفن (تایلنول و…) برای درمانی سردردهای متناوب خود استفاده کنند. متخصص مغز و اعصاب نیز ممکن است مصرف برخی داروهای دیگر را تجویز کند. قبل از مصرف هر گونه دارویی حتی داروهای گیاهی نظر مساعد پزشک را بگیرید. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

علل


دلیل اصلی سردرد در بارداری طبق معمول، تغییرات هورمونی در زنان است. علل دیگر سردرد در بارداری ممکن است ناشی از خستگی در دوران بارداری (زمانی که انتظار می‌رود مقدار زیادی وجود داشته باشد)، تنش، افزایش گرسنگی در دوران بارداری، استرس‌های روانی یا فیزیکی، انسداد سینوسی یا آلرژی (زنان در زمان بارداری بیشتر مستعد ابتلا به حساسیت و آلرژی می‌شوند)، گرمای بیش از حد یا ترکیبی از موارد فوق باشد. علل شایع دیگر سردرد در دوران بارداری عبارتند از:

  •  افت سطح قند خون
  •  افزایش حجم و گردش جریان خون
  •  بی‌خوابی
  •  کم‌آبی بدن
  •  کمبود کافئین
  •  تاری دید به دلیل هورمون‌های حاملگی

درمان سردرد در دوران بارداری


روش‌های متعدد و بی‌خطری برای برطرف کردن سردردهای دوران بارداری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

سردردهای تنشی و میگرن

زنان می‌توانند سردردهای تنشی و میگرن بارداری را با انجام دادن فرایند زیر درمان کنند.

چند دقیقه در محیطی تاریک و اتاقی ساکت دراز بکشید. اگر در محل کار هستید چشمان خود را ببندید و ۱۵ دقیقه پاهای خود را بالا نگه دارید یا یک بسته یخ یا کمپرس سرد را به مدت ۲۰ دقیقه پشت گردن خود قرار داده و استراحت کنید.

سردردهای سینوسی

برای سردردهای سینوسی می‌توانید از استنشاق بخار برای کاهش انسداد بینی و از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا استفاده کنید. زنان می‌توانند به مدت چهار روز از کمپرس گرم و سرد روی ناحیه دردناک استفاده کنند به طوری که هر ۳۰ ثانیه به مدت ۱۰ دقیقه کمپرس‌ها را عوض کنند. مایعات زیادی بنوشید تا مخاط‌ها روان شوند. همچنین پزشک باید احتمال ابتلا به عفونت‌های سینوسی را که ممکن است باعث بروز سردرد در بارداری شود را بررسی کند یا از قطره‌های بینی بی‌خطر استفاده کند.

همه سردردها

برای همه سردردها در حالی که زنان نمی‌توانند از ایبوپروفن (قبل از مصرف آسپیرین در دوران بارداری باید با پزشک مشورت کنید) استفاده کنند، مصرف استامینوفن می‌تواند در دوران بارداری بی‌خطر باشد. برای میزان مصرف حتماً با پزشک مشورت کنید. هرگز هیچ داروی مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک یا داروهای تجویزی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

بیوفیدبک

با این روش‌های ذهنی بدنی زنان می‌توانند کنترل عملکرد برخی قسمت‌های بدن مانند تنش‌های عضلانی، نرخ ضربان قلب و فشار خون را در اختیار داشته باشند تا از بروز سردرد در حاملگی پیشگیری شده و درد ناشی از آن نیز کاهش یابد.

پیشگیری

در حالی که برخی از سردردها غیر قابل پیشگیری هستند اما با انجام برخی اقدامات می‌توان از بروز سردرد و میگرن در بارداری در آینده پیشگیری کرد:

  •  غذا بخورید: قند خون پایین به دلیل غذا نخوردن می‌تواند باعث تحریک سردرد و میگرن در بارداری شود. یک کیسه از دانه‌های غلات کامل و مواد مغذی در کیف و کشوی میز خود داشته باشید. مواد غذایی سالم باید همیشه در دسترس زنان باشد.
  •  باید به اندازه کافی استراحت کنید: استراحت کردن در اولین و سومین دوره سه ماهه بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در این زمان احساس خستگی بیشتری کرده و کمتر می‌خوابد زیرا زیاد بودن این چیز خوب نیز باعث آسیب به سر او می‌شود.
  •  غذاهای مصرفی خود را ثبت کنید: برخی غذاها مانند شکلات، پنیر، بستنی و گوشت‌های فرآوری‌ شده می‌توانند باعث سر درد شوند. با ثبت غذاهای مصرفی می‌توان فهمید که کدام یک از این غذاها باعث سردرد شده و باید آنها را از رژیم غذایی روزانه حذف کرد.
  •  مصرف قهوه را به صورت تدریجی قطع کنید: قطع سریع مصرف کافئین در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد سر درد شود. حتی اگر فقط یک فنجان قهوه در روز می‌نوشید یابد آن را به تدریج و به مرور زمان ترک کنید. برای مصرف نوشابه نیز باید همین گونه عمل کرد.
  •  هواخوری: از قرار گرفتن در معرض هوای گرم، فضاهای بسته و با بوهای تند اجتناب کنید (زنان در این دروان حساس‌تر از همیشه هستند) و به اندازه کافی لباس بپوشید زیرا هوای گرم می‌تواند باعث ایجاد سردرد در بارداری شود. در زمان‌های مختلف در روز از هوای تازه استفاده کنید (حداقل پنجره را باز کنید).
  •  چراغ‌های خود را تغییر دهید: نور فلورسنت یا مهتابی و فضاهای کاری بدون پنجره می‌توانند باعث ایجاد سر درد شوند بنابراین هر کاری که می‌توانید برای کنترل محیط اطراف انجام دهید یا حداقل به طور متناوب زمان‌هایی را برای تغییر فضا در نظر بگیرید.
  •  آرامش و سکوت: نویز و سر و صدا می‌تواند باعث ایجاد سردرد در بارداری شود. اگر نسبت به سر و صدا بیش از حد حساس هستید باید از آن اجتناب کنید (بازار، مهمانی‌های شلوغ و رستوران‌های پر سر و صدا). اگر شغل شما پر سر و صدا است با رئیس خود صحبت کنید تا برای کاهش سر و صدای اضافی اقدامی انجام دهد یا حتی درخواست کنید که در صورت امکان شما را به بخش دیگری منتقل کند.
  •  به وضعیت بدنی خود توجه داشته باشید: سعی کنید دولادولا راه نروید، یکباره بلند نشده یا ننشینید یا برای انجام برخی کارها مانند بافتنی به مدت زیاد خم نشوید.
  •  کمپرس سرد: دراز بکشید و یک کمپرس سرد روی سر خود قرار دهید.
  •  جایگزین داشته باشید: برای پیشگیری از استرس و سردرد در کلاس‌های یوگای پیش از تولد، مدیتیشن یا تمرینات تنفسی حاضر شوید یا هر چیزی که می‌تواند به افزایش آرامش شما کمک کند. سعی کنید از روش‌های پزشکی جایگزین مانند طب سوزنی یا ماساژ قبل از تولد بهره بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *