علت و درمان سردرد شدید (مکرر، مداوم و مزمن)

سردرد ممکن است در یک قسمت از سر، در دو طرف آن، یا در هر بخشی از آن رخ دهد. سردرد می‌تواند از نقطه مرکزی به همه قسمت‌های سر منتشر شود یا فقط در یک نقطه متمرکز باشد. سردرد می‌تواند ضربان‌دار، شدید، یا خفیف باشد، به تدریج یا کاملا ناگهانی بروز کند. این سردردها می‌توانند از یک ساعت تا چند روز طول بکشند. روش‌های مختلفی برای تعریف سردرد وجود دارد. پزشکان سردردها را به دو دسته تقسیم می‌کنند: سردردهای اولیه که هیچ‌گونه بیماری خاصی باعث رخ دادن آنها نمی‌شود، سردردهای ثانویه که عامل خاصی باعث بروز آنها می‌شود. در اکثر موارد، سردرد نشانه یک مشکل جدی نیست. اما به‌ندرت می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌هایی مانند سکته ‌مغزی، مننژیت، یا تومور مغزی بوده و به درمان فوری نیاز داشته باشد.

اکثر افراد به‌ طور مکرر دچار سر درد می‌شوند و سردرد یکی از شایع‌ترین ناراحتی آنها محسوب می‌شود. اما اکثر این سردردها مشکل حادی نیستند و به راحتی درمان می‌شوند. در بیشتر موارد شما می‌توانید با خوردن یک مسکن یا تغییر سبک زندگی، مانند استراحت بیشتر و مصرف مایعات به‌ اندازه کافی سردردهای خود را در منزل درمان کنید. با این حال اگر با خوردن مسکن، سر درد شما تسکین نمی‌یابد بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. گاهی اوقات سردرد آنقدر دردناک است که بر انجام فعالیت‌های روزانه تاثیر می‌گذارند و باعث می‌شود کار خود را از دست دهید در این حالت مراجعه به پزشک بسیار ضروری است. علائم و نشانه‌های سردرد می‌توانند به پزشک برای تشخیص علت آن و درمان مناسب کمک کنند. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

انواع سردرد

علائم و نشانه‌های سردرد به نوع آنها بستگی دارند.

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی شایع‌ترین نوع از سر دردهای اولیه محسوب می‌شوند. این نوع سردردها به آرامی و به تدریج در نیمه روز شروع می‌شوند. بیمار موارد زیر را احساس می‌کند:

• احساس فشار در اطراف سر
  • درد ثابت و بدون ضربان در دو طرف سر
  • انتشار درد به گردن یا انتشار آن از گردن

سردردهای تنشی می‌توانند مزمن یا دوره‌ای باشند. سردردهای دردهای معمولا چند ساعت طول می‌کشند، اما گاهی چند روز طول می‌کشند. سردردهای مزمن حدود ۱۵ روز یا بیشتر و حداقل یک دوره سه ماه طول می‌کشند.

میگرن

سردردهای میگرنی ضربان‌دار هستند و درد معمولا در یک طرف سر احساس می‌شود. درد ناشی از این‌گونه سردردها می‌تواند با موارد زیر همراه باشد:

• تاری دید
  • احساس سبکی سر
  • اختلالات حواس
  • میگرن دومین سردرد شایع از گروه سر دردهای اولیه است که می‌تواند تاثیرات مهمی بر زندگی بیمار بگذارد. میگیرن می‌تواند حدود چند ساعت یا چند روز طول بکشد.

سردردهای بازگشتی

سردردهای بازگشتی یا سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد دارو، در پی مصرف زیاد دارو برای درمان علائم سردرد بروز می‌کنند. این مسئله شایع‌ترین علت سردردهای ثانویه است. این سردردها معمولا در اوایل روز شروع می‌شوند و در طول روز باقی می‌مانند. این سردردها با مصرف داروهای مسکن بهبود می‌یابند اما با از بین رفتن تاثیر دارو، بدتر می‌شوند. سردردهای بازگشتی در کنار ایجاد سردرد می‌توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

سر دردهای بازگشتی می‌تواند علائم متعددی را ایجاد کنند، درد ناشی از این سردردها می‌تواند در طول روز متغیر باشد.

سردردهای خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای معمولا بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشند. و معمولاً طی چند هفته تا چند ماه به‌طور ناگهانی یک یا هشت بار در طول روز بروز می‌کنند. ممکن است بین خوشه‌ها، هیچ یک از علائم سردرد وجود نداشته باشد. این دوره‌های بدون درد می‌تواند چند ماه تا چند سال طول بکشد. درد ناشی از سر درد خوشه‌ای به صورت زیر بروز کند:

• یک طرفه
  • شدید، به صورت درد شدید یا دردی که همراه با سوزش است توصیف می‌شود.
  • معمولاً یکی از چشم‌ها را درگیر می‌کند.
  • ممکن است نقاط درگیر، قرمز و متورم شوند.
  • پلک‌ها سنگین شوند.
  • در قسمتی از سر که درد وجود دارد بیمار دچار گرفتگی بینی و آبریزش شود.

سردردهای رعد آسا

این سردردها شدید هستند و به صورت ناگهانی بروز می‌کنند و به عنوان بدترین سر درد زندگی توصیف شده‌اند. این سر دردها در کم‌تر از یک دقیقه بسیار شدید می‌شوند و بیش از ۵ دقیقه طول می‌کشند. سر دردهای رعد آسا ثانویه از بیماری‌های تهدیدکننده زندگی مانند خونریزی مغزی، ترومبوز سیاهرگی، آنوریسم، سندروم تنگی عروق بازگشتی مغز، مننژیت، و سکته هیپوفیز محسوب می‌شوند. بنابراین افرادی که این نوع سردردهای ناگهانی و شدید را تجربه می‌کنند باید فورا به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند.

سردردهای سینوسی

التهاب سینوس به علت عفونت باعث سردرد می‌شود. سردردهای سینوسی معمولا با تب همراه هستند و می‌توان با توجه به علائم یا وجود خلط در حفره بینی این نوع سردردها را تشخیص داد.

سردردهای هورمونی

زنان در طول دوره پریود، بارداری، و یائسگی به علت تغییرات سطح هورمون دچار سر درد می‌شوند در برخی زنان مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث بروز سر درد می‌شود.

علل سر درد

سر دردها می‌توانند علل مختلفی داشته باشند که عبارتند از:

• ضربه به سر یا آسیب دیدن آن
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، مشکلاتی که هنگام جویدن بر عضلات و مفاصل بین فک پایین و جمجمه تاثیر می‌گذارند.
  • مسمومیت با مونوکسیدکربن
  • قطع نفس هنگام خواب: در این حالت دیواره‌های حلق در هنگام خواب شل و تنگ می‌شوند و منجر به قطع تنفس طبیعی می‌شوند.

در صورتی که تشخیص درستی در مورد علت سردرد داده شود، می‌توان برنامه درمانی مناسبی را برای بیمار شروع کرد. مرحله اول، صحبت با پزشک درباره سردرد است. پزشک به معاینه بیمار می‌پردازد و سوالاتی را در خصوص علائم بیماری و مدت زمانی که از این مشکل رنج می‌برد مطرح می‌کند. بیمار باید سعی کند تا حد امکان به‌طور دقیق مشکلات و علائمش را بیان کند، و فهرست کاملی از عواملی که باعث شروع سر درد می‌شوند، عواملی که باعث بدتر شدن آن می‌شوند، و مواردی که باعث بهتر شدن سردرد می‌شوند را در اختیار پزشک قرار دهد. بیمار می‌تواند با توصیف جزئیات مربوط به سر دردهایش به پزشک برای تشخیص بیماری کمک کند. اکثر افراد نیازی به آزمایشات تشخیصی ندارند، اما گاهی پزشک انجام سی‌تی‌اسکن یا ام‌ آر‌ آی را برای بررسی مشکلات مربوط به قسمت‌های داخلی مغز که باعث بروز سردرد می‌شوند، ضروری می‌داند. عکسبرداری از جمجمه توسط اشعه‌ایکس نمی‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشک قرار دهد. انجام نوار مغز زمانی ضروری است که بیمار از سر درد بیهوش شود.

پزشکی روش‌های درمانی مختلفی را تجویز می‌کند. این روش‌های درمانی به موارد متعددی مانند نوع سردرد، تعداد دفعات عود آن، و علت شروع سر درد بستگی دارد. برخی از بیماران نیازی به درمان دارویی ندارند. اما افرادی که به مداخلات پزشکی نیاز دارند باید دارو درمانی، مشاوره، کنترل استرس، و بیوفیدبک را برایشان تجویز کرد. پزشک برای تحقق بخشیدن به نیازهای بیمار، برنامه درمانی ویژه‌ای را در نظر می‌گیرد. استراحت و مصرف مسکن از رایج‌ترین روش‌های درمان سر درد هستند. پزشک می‌تواند مصرف مسکن‌های رایج، یا داروهای بازدارنده مانند تری‌سیکلیک ضد افسردگی، آگونیت‌های گیرنده سروتونین، داروهای ضد صرع، و بتابلوکرها را تجویز کند. پیروی از دستورات پزشک حائز اهمیت است زیرا مصرف بیش از حد داروها می‌تواند منجر به سردردهای بازگشتی شود. درمان سر دردهای بازگشتی شامل کاهش یا قطع داروهای مسکن است. در موارد شدید، بستری شدن در بیمارستان برای کنترل مصرف داروهای مسکن ضروری خواهد بود.

درمان خانگی

در صورت عود سر درد می توان از برخی اقدامات خانگی برای تسکین سردرد استفاده کرد:

• از کیسه آب گرم یا کیسه محتوای یخ استفاده کنید و آن را روی سر یا گردن بیمار قرار دهید، از گرما یا سرما زیاد خودداری کنید.
  • تا حد امکان از عوامل تنش‌زا اجتناب کنید و در مواردی که امکان اجتناب از آنها وجود ندارد سعی کنید از روش‌های مدیریت استرس بهره بگیرید.
  • به صورت منظم غذا بخورید و مراقب سطح قندخون خود باشید.

دوش آب داغ می‌تواند به تسکین درد کمک کند، البته در یک مورد نادر می‌تواند باعث تشدید درد شود. ورزش منظم، استراحت و خواب کافی برای حفظ سلامت کلی بدن و کاهش استرس مفید هستند.