علت و درمان احساس گیجی و منگی سر و عدم هوشیاری و ناتوانی در تفکر

گیجی یک تغییر در وضعیت روانی است که در آن فرد نمی‌تواند مانند شرایط عادی فکر کند. گیجی اغلب منجر به از دست رفتن قابلیت تشخیص افراد و مکان‌ها یا گفتن زمان و تاریخ می‌گردد. احساس سردرگمی در گیجی متداول بوده و قابلیت تصمیم گیری مختل می‌شود.

گیجی ممکن است بطور ناگهانی یا در طول زمان رخ دهد. گیجی دارای علل متعددی است، از جمله آسیب دیدگی، شرایط پزشکی، دارو، عوامل محیطی و سوء مصرف مواد مخدر.

گیجی یک اختلال شناختی است، بدین معنی که بر نحوه‌ی فکر کردن، به خاطر آوردن و درک کردن تاثیر می‌گذارد. نشانه‌های اصلی این وضعیت تغییرات ناگهانی در هوشیاری یا وضعیت انگیختگی مانند احساس خواب آلودگی یا آشفتگی می‌باشند.

فرد مبتلا به گیجی ممکن است دچار سردرگمی، ناتوانی در تمرکز، مشکلات حافظه یا تغییراتی در ادراک شود.

اگر شما نیز یکی یا چند یک از علائم نام برده مانند احساس گیج یا منگی در سر، اختلال در حافظه و تمرکز را در خود تشخیص داده‌اید، می‌توانید با مراجع به کلینیک … از راهنمایی پزشک متخصص مغز و اعصاب بهره ببرید. جهت رزرو وقت با شماره تلفن  متخصص مغز و اعصابتماس بگیرید.

چه عوامل باعث گیجی می‌شوند؟

گیجی از علائمی است که باعث می‌شود نتوانید به وضوح فکر کنید. ممکن است احساس سردرگمی کنید و در تمرکز کردن یا تصمیم گیری مشکل داشته باشید. گیجی همچنین تحت عنوان سردرگمی و در حالت شدید تحت عنوان روان آشفتگی شناخته می‌شود.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان برای مدت زمان طولانی دچار گیجی شوید ممکن است علت آن زوال عقل باشد. زوال عقل وضعیتی است که ناشی از کاهش عملکرد عقل بوده و منجر به از دست رفتن قابلیت انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود. همچنین بر قضاوت و رفتار نیز تاثیر می‌گذارد.

نشانه‌های گیجی چیست؟

توجه به علائم گیجی در زمانی که در ابتدا ظاهر می‌شوند به شما یا عزیزانتان کمک می‌کند تا فوراً تحت درمان قرار بگیرید. برخی از نشانه‌های گیجی عبارتند از:

• اختلال تکلم یا وقفه‌های طولانی در حین صحبت کردن
  • تکلم غیر عادی یا بی‌ربط
  • عدم آگاهی از مکان یا زمان
  • فراموش کردن کاری که در حال انجام آن هستید.
  • تغییرات ناگهانی در احساس، برای مثال هیجان ناگهانی

در صورتی که شما نشانه‌های گیجی را تجربه می‌کنید، بهتر است به یک دوست یا آشنا برای کمک تماس بگیرید. زیرا در این شرایط ممکن است برای انجام کارهایی که قبل از آن می‌توانستید خودتان انجام دهید، به کمک نیاز داشته باشید.

علل زمینه‌ای گیجی چیست؟

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند باعث گیجی شوند، از جمله مشکلات سلامتی تا کمبود ویتامین. مسمومیت با الکل یک علت شایع گیجی می‌باشد. علل دیگر عبارتند از:

تکان مغزی

تکان مغزی یک آسیب مغزی است که در اثر یک ضربه به سر رخ می‌دهد. تکان مغزی می‌تواند میزان هوشیاری و نیز قضاوت، هماهنگی و تکلم فرد را مختل کند. ممکن است در صورت تکان مغزی از هوش بروید، اما احتمال دارد دچار این آسیب شده و متوجه آن نشوید. ممکن است تا چند روز بعد از آسیب تکان مغزی احساس گیجی نکنید.

کم آبی بدن

بدن در طول روز در اثر تعریق، ادرار و سایر فعالیت‌های روزمره آب خود را از دست می‌دهد. در صورتی که این آب از دست رفته را جایگزین نکنید، در نهایت دچار کم آبی خواهید شد. این امر می‌تواند بر میزان الکترولیت (مواد معدنی) بدن تاثیر بگذارد که می‌تواند باعث مشکلاتی در عملکرد بدن شود.

داروها

برخی داروها می‌توانند باعث گیجی شوند. عدم مصرف داروها طبق تجویز پزشک و یا قطع مصرف دارو نیز می‌تواند موجب گیجی شود.

گیجی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های عوارض پزشکی مرتبط با درمان سرطان است. شیمی درمانی که در آن از مواد شیمیایی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، اغلب بر سلول‌های سالم نیز اثر می‌گذارد. شیمی درمانی می‌تواند باعث آسیب به اعصاب شود که بر عملکردهای مغز تاثیر گذاشته و منجر به گیجی می‌شود.

سایر علل احتمالی

گیجی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. سایر علل احتمالی عبارتند از:

• کاهش قند خون
  • عدم خواب کافی
  • کمبود اکسیژن
  • افت سریع دمای بدن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان شروع به بروز نشانه‌های گیجی کردید، باید با پزشک تماس بگیرید. گیجی می‌تواند علل بسیاری داشته باشد، مانند آسیب، عفونت، سوء مصرف مواد و داروها. یافتن علت زمینه‌ای گیجی جهت درمان آن مهم است.

پزشک از شما می‌خواهد که زمان شروع گیجی و زمانی که قادر به فکر کردن و رفتار عادی بودید را بگویید. توانایی توصیف ویژگی‌ها و مدت زمان گیجی به پزشک برای تشخیص علت آن کمک می‌کند.

افراد مبتلا به گیجی گاهی اوقات می‌توانند رفتار تهاجمی یا غیر قابل پیش‌بینی داشته باشند. فردی که دچار گیجی می‌شود باید به دقت کنترل شود تا از آسیب رساندن به خود یا دیگران جلوگیری شود. اگر گیجی شدید باشد یا به حد روان آشفتگی برسد، پزشک ممکن است توصیه به بستری در بیمارستان بکند.

در صورتی که گیجی بعد از یک آسیب یا ضربه به سر رخ دهد، می‌تواند یک تکان مغزی باشد و باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. بخصوص اگر متوجه گیجی همراه با علائم زیر شدید باید با پزشک تماس بگیرید:

در مورد گیجی چه کاری می‌توان انجام داد؟

کوتاه مدت گیجی

برای موارد کوتاه مدت گیجی ناشی از اختلالات تغذیه‌ای، کم آبی یا کمبود خواب، شما یا عزیزانتان می‌توانید از درمان‌های خانگی بهره‌مند شوید.

اگر علت گیجی کاهش قند خون باشد، نوشیدن یک مایع شیرین یا خوردن یک آب نبات کوچک احتمالاً برای تسکین علائم کافی خواهد بود. در صورتی که گیجی ناشی از کم آبی باشد،‌ نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های الکترولیت می‌تواند باعث رفع علائم شود.

گیجی ناشی از ضربه به سر نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. اگر گیجی شما به علت تکان مغزی باشد، پزشک در مورد درمان تصمیم می‌گیرد. پزشک توصیه‌هایی را در مورد تغییر شیوه زندگی در ارتباط با درمان تکان مغزی خواهد کرد، برای مثال خوردن غذاهای سبک و پرهیز از الکل. ممکن است نیازی به ماندن در تخت نداشته باشید،‌ اما اگر فکر می‌کنید که ممکن است ظرف ۱۲ ساعت بعد از تکان مغزی به خواب بروید، باید یک نفر هر چند ساعت یک بار شما را کنترل کند.

از آنجایی که شرایط جدی بسیاری وجود دارند که می‌توانند باعث گیجی شوند، اغلب نیاز به مراقبت پزشکی است. در صورتی که یکی از عزیزانتان بطور ناگهانی نشانه‌های گیجی را از خود نشان داد از تماس با پزشک دریغ نکنید.

اگر یکی از نزدیکانتان دچار گیجی شود، می‌تواند برای شما شرایط ترسناکی باشد. تا زمانی که پزشک علت گیجی را مشخص کند، مهم‌ترین چیزی که می‌توانید انجام دهید این است که با فرد مبتلا به گیجی بمانید و نحوه رفتار وی را کنترل کنید. توصیفات شما از رفتار بیمار در تعیین علت گیجی و درمان آن حائز اهمیت است.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.