علت، علائم و درمان گردن درد شدید، مزمن و طولانی

گردن درد یک مشکل بسیار رایج است. اگر عضلات گردن در حالت نامناسب قرار گیرند (خم شدن روی میز کار یا کامپیوتر)، به آنها فشار وارد می‌شود. استئوآرتریت یا آرتروز نیز یکی از علل رایج گردن درد است. به ندرت پیش می‌آید که گردن درد نشانه‌ی یک بیماری جدی و خطرناک باشد. اگر گردن درد شما با بی حسی یا کاهش قدرت بازوها یا دست‌ها همراه است و اگر در شانه‌ها یا بازوها درد شدید و ناگهانی دارید، به پزشک مراجعه کرده و در جستجوی مراقبت‌های پزشکی باشید.

هر شخصی که گردن درد را تجربه کرده باشد می‌داند که این قسمت کوچک و آسیب پذیر از ستون فقرات تا چه حد می‌تواند بر شرایط کلی بدن، از سر گرفته تا انگشتان پا، تاثیر گذارد. رایج‌ترین انواع گردن دردهای ملایم تا متوسط، معمولا پس از دو تا سه هفته خود درمانی بهبود می‌یابند. اگر پس از خود درمانی نیز گردن درد بهبود نیافت، متخصص مغز و اعصاب روش‌های درمانی دیگری مانند دارو، فیزیوتراپی و در برخی موارد نادر جراحی را توصیه می‌کند. اگر گردن درد شدید در اثر آسیب‌هایی همچون تصادف با وسایل نقلیه موتوری، تصادف با ماشین یا افتادن ایجاد شده باشد، باید فورا به دنبال درمان پزشکی باشید. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

گردن عضوی انعطاف پذیر است و وزن سر را تحمل می‌کند، بنابراین در معرض آسیب‌ها و شرایطی که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی می‌شوند قرار دارد. علل گردن درد عبارتند از:

•  کشش عضلات: معمولا استفاده زیاد از گردن، مانند خم شدن بیش از حد روی کامپیوتر یا تلفن همراه، باعث کشش عضلات می‌شود. حتی کارهایی مانند کتاب خواندن در رختخواب یا دندان قروچه باعث کشش عضلات گردن می‌شود.
  •  سائیدگی مفاصل: مفاصل گردن نیز مانند دیگر مفاصل بدن با افزایش سن دچار سائیدگی می‌شوند. آرتروز باعث از بین رفتن غضروف‌های بین استخوان‌ها (مهره‌ها) می‌شود. در نتیجه استخوان‌ها بیرون زده و بر حرکت مفاصل اثر گذاشته و باعث درد می‌شود.
  •  فشار عصبی: دیسک گردن یا بیرون زدگی استخوان‌ها در مهره‌های گردن باعث فشار به اعصاب منشعب از ستون فقرات می‌شود.
  •  آسیب‌ها: معمولا تصادفات عقب خودرو باعث آسیب‌های ضربه‌ای می‌شوند. آسیب‌های ضربه‌ای زمانی اتفاق می‌افتند که سر با سرعت به سمت عقب و جلو حرکت کرده و بافت نرم گردن کشیده ‌شود.
  • بیماری‌ها: برخی از بیماری‌های خاص، مانند رماتیسم مفصلی، مننژیت یا سرطان باعث گردن درد می‌شوند.

علائم گردن درد

علائم و نشانه‌های گردن درد عبارتند از:

•  دردی که با نگه داشتن سر در یک حالت، مانند زمان رانندگی یا کار با کامپیوتر، تشدید می‌شود.
  •  اسپاسم و سفتی عضلات
  •  کاهش توانایی حرکت سر
  •  سردرد

پزشک سوابق پزشکی بیمار را بررسی کرده و بیمار را معاینه می‌کند. پزشک وجود هر نوع حساسیت، بی حسی و ضعف عضلانی را بررسی کرده و میزان توانایی فرد در حرکت دادن سر به راست و چپ و بالا و پایین را ارزیابی می‌کند. ممکن است پزشک برای درک بهتر علت گردن درد، آزمایش‌هایی نیز برای بیمار تجویز کند. برخی از آزمایش‌های تجویزی عبارتند از:

•  عکس‌های رادیوگرافی: عکس‌های رادیوگرافی قسمت‌هایی از گردن که عصب یا نخاع در اثر بیرون زدگی استخوان یا دیگر تغییرات دژنراتیو دچار فشار شده‌اند را نشان می‌دهد.
  •  سی تی اسکن: سی تی اسکن تصاویر رادیوگرافی گرفته شده از جهات مختلف را ترکیب کرده و تصاویری مقطعی از ساختار داخلی گردن بیمار ارائه می‌دهد.
  •  ام آر آی: ام آر آی از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر دقیق از استخوان‌ها و بافت‌های نرم، از جمله ستون مهره‌ها و اعصاب منشعب از ستون مهره‌ها، استفاده می‌کند. ممکن است در تصاویر رادیوگرافی یا ام آر آی وجود مشکلات ساختاری در گردن بیمار تایید شود اما بیمار هیچ نشانه و علائمی از وجود چنین مشکلی نداشته باشد. بررسی تصاویر تهیه شده، همراه با سوابق پزشکی و معاینه فیزیکی برای تعیین علت درد در گردن استفاده می‌شود.
  • نوار عصب و عضله (EMG): اگر پزشک حدس بزند که علت گردن درد بیمار، فشار به عصب است، برای بیمار EMG تجویز می‌کند. در نوار عصب و عضله یک سوزن ظریف از طریق پوست وارد عضله شده و آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا سرعت هدایت عصبی اندازه گیری شده و مشخص شود که آیا اعصاب به درستی عمل می‌کنند یا خیر.
  •  آزمایش خون: در برخی مواقع آزمایش خون وجود التهاب یا عفونتی که باعث گردن درد شده است را نشان می‌دهد.

درمان گردن درد شدید

داروها

ممکن است پزشک داروهای ضد درد قوی‌‌تر از داروهای بدون نسخه و همچنین شل کننده عضلات و داروهای ضد افسردگی تری سیکلیک برای تسکین درد بیمار تجویز کند.

طب فیزیکی

یک متخصص طب فیزیکی حرکات تقویت کننده و تراز کننده‌ی گردن و نحوه‌ی صحیح قرارگیری گردن را به بیمار آموزش داده و از گرما، یخ، تحریک الکتریکی و موارد دیگر برای کاهش درد و جلوگیری از بروز مجدد درد استفاده می‌کند.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

در این روش الکترودهایی روی پوست و در نزدیکی محل درد قرار داده شده و پالس‌های الکتریکی خفیفی که باعث کاهش درد می‌شود را به محل درد منتقل می‌کنند.

کشش عضلات

در کشش عضلات از وزنه‌، قرقره‌ یا یک کیسه هوا برای کشش ملایم گردن بیمار استفاده می‌شود. این روش درمان درد گردن که با نظارت یک متخصص و یک پزشک طب فیزیکی انجام می‌شود، می‌تواند برخی از دردهای گردن، مخصوصا دردهای ناشی از تحریک ریشه‌ی عصب را کاهش دهد.

عدم تحرک کوتاه مدت

گردن بند طبی که از گردن بیمار محافظت می‌کند با حذف فشار از روی ساختار گردن باعث کاهش درد می‌شود. اما اگر این گردن بند هر بار بیش از سه ساعت یا بیش از یک یا دو هفته استفاده شود، ممکن است ضرر آن بیشتر از فایده‌اش باشد.

تزریق داروهای استروئیدی

ممکن است پزشک برای کاهش درد، داروهای کورتیکواستروئیدی را در نزدیکی ریشه‌ی اعصاب، در مفاصل کوچک استخوان‌های ستون فقرات گردنی یا در عضلات گردن بیمار تزریق کند. داروهای بی حس کننده، مانند لیدوکائین، نیز برای کاهش درد گردن تزریق می‌شوند.

طب سوزنی

در طب سوزنی، سوزن‌های باریکی وارد نقاط مختلف بدن می‌شود. مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که طب سوزنی برای دردهای مختلف مفید است. اما مطالعات انجام شده بر روی گردن درد، نشان دهنده‌ی نتایج متفاوتی بوده‌اند. برای کسب بهترین نتیجه، باید چند جلسه طب سوزنی برای فرد انجام شود. معمولا طب سوزنی اگر توسط یک متخصص کارآزموده و با استفاده از سوزن‌های استریل انجام شود، خطری نخواهد داشت.

درمان دستی

در کایروپراکتیک یا درمان دستی که معمولا روی ستون فقرات انجام می‌شود، یک نیروی کنترل شده‌ی ناگهانی به مفصل وارد می‌گردد. درمان گردن درد با روش درمان دستی ممکن است برای مدت کوتاهی درد را کاهش دهد و برای اکثر افراد، بی خطر خواهد بود.

ماساژ

در هنگام ماساژ، یک متخصص آموزش دیده، عضلات گردن را با دست‌، ماساژ می‌دهد. شواهد پزشکی کمی برای اثبات تاثیر ماساژ بر روی درد گردن وجود دارد، هرچند ماساژ اگر با درمان‌های دیگر همراه شود باعث کاهش درد می‌گردد.

گردن درد به ندرت به جراحی نیاز دارد اما جراحی روشی برای کاهش فشار وارد شده به ریشه‌ی عصب یا ستون فقرات است.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

برخی از روش‌های خود درمانی که بیماران می‌توانند برای کاهش گردن درد استفاده کنند عبارتند از:

•  مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه: بیمار می‌تواند داروهای ضد دردی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB و داروهای دیگر)، ناپروکسن سدیم (Aleve) و استامینوفن (تیلنول و داروهای دیگر) که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند را مصرف کند.
  •  استفاده از گرما و سرما به طور متناوب: برای کاهش التهاب محل، چند مرتبه در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه محل را سرد کنید، مثلا از پک سرما یا تکه یخی که در حوله پیچیده شده استفاده کنید. یا می‌توانید سرما و گرما را به طور یکی در میان اعمال کنید. سعی کنید یک دوش آب گرم گرفته یا از یک پد گرمایی با درجه‌ی کم استفاده کنید.
  •  ورزش‌های خانگی: با انجام ورز‌ش‌های کششی ملایم، از جمله چرخش شانه‌ها و گردن، شروع کنید تا جایی که درد کاهش یابد. به آرامی گردن را بالا و پایین و خم کرده و آن را بچرخانید. گردن و کمر را به وسیله‌ی یک پک گرما یا با دوش گرفتن قبل از ورزش گرم کنید. پزشک نحوه‌ی انجام حرکات ورزشی را به بیمار آموزش خواهد داد.

پیشگیری

در اکثر موارد، گردن درد مزمن در اثر وضعیت نامناسب و پارگی یا سائیدگی ناشی از افزایش سن به وجود می‌آید. برای جلوگیری از گردن درد، سر باید در مرکز ستون فقرات قرار گیرد. تغییرات جزئی در سبک زندگی روزانه فرد نیز می‌تواند در پیشگیری از گردن درد موثر باشد. این تغییرات جزئی عبارتند از:

•  وضعیت مناسب داشته باشید. در هنگام ایستادن یا نشستن، شانه‌ها را هم راستا با باسن و گوش‌ها را مستقیما بالای شانه‌ها قرار دهید.
  •  به طور منظم استراحت کنید. اگر فرد مسافتی طولانی را سفر می‌کند یا مدتی طولانی با کامپیوتر کار می‌کند، بلند شود، کمی راه برود و حرکات کششی گردن و شانه‌ها را انجام دهد.
  •  میز، صندلی و کامپیوتر را به نحوی تنظیم کنید که مانیتور هم سطح با چشم‌ها قرار گیرند. زانوها باید کمی پایین‌تر از باسن قرار گیرند. از دسته‌ی صندلی نیز برای قرار دادن دست‌ها استفاده کنید.
  •  از نگه داشتن تلفن بین گوش و شانه در هنگام صحبت با تلفن خودداری کنید. به جای این کار، از یک هدست یا اسپیکر استفاده کنید.
  •  اگر فرد سیگار می‌کشد، باید سیگار را ترک کند. سیگار کشیدن احتمال ابتلا به گردن درد را افزایش می‌دهد.
  •  از قرار دادن اجسام سنگین روی شانه و بلند کردن آنها خودداری کنید زیرا وزن جسم باعث فشار به گردن می‌شود.
  •  در حالت مناسب بخوابید.‌ در هنگام خواب نیز سر و گردن و بدن باید در یک خط قرار گیرند. سعی کنید به پشت خوابیده و بالشی را زیر ران قرار دهید تا عضلات ستون فقرات روی زمین قرار گیرند.