علت، علائم و درمان سردرد های میگرنی

میگرن چیست؟ میگرن قادر به ایجاد دردهای شدید ضرباندار و احساس ضربان است که معمولا به صورت یکطرفه است. معمولا همراه با تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت به نور و صدا است. حملات میگرن باعث ایجاد دردهای قابل توجه برای چندین ساعت از روز میشود و به حدی شدید است که درد فرد را ناتوان میکند.

دارو درمانی در پیشگیری از بعضی انواع میگرن کمک کننده است و درد آنها را کمتر میکند. با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی مختلف برای میگرن صحبت کنید تا شاید تسکین و راه حلی برای درد خود بیابید. داروی صحیح همراه با درمانهای خانگی و تغییر سبک زندگی ممکن است که کمک کننده باشد.

بعضی افراد به طور مکرر حملات میگرن دارند و به چندین مرتبه در هفته می‌رسد. سایر افراد تنها گاهگاهی دچار سردرد میگرنی می‌شوند. امکان دارد که بین حملات میگرن، چندین سال وقفه بیفتد. اگر معمولا بطور منظم علائم حملات سردرد میگرنی را تجربه می‌کنید، گزارشی از حملات خود و نحوه‌ی درمان آنها را تهیه کنید. سپس با یک متخصص مغز و اعصاب قرار ملاقات بگذارید تا در مورد سردردهای خود بحث کنید. حتی اگر شما سابقه‌ی سردرد دارید یا الگوی آن تغییر یافت و بطور ناگهانی احساس متفاوتی پیدا کردید یک متخصص مغز و اعصاب را ببینید. درمانهای موثر متفاوتی برای کاهش علائم و پیشگیری از حملات بعدی موجود است. برای بسیاری از افراد درمانها جهت کاهش استرس نیز کمک کننده هستند.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره های متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

انواع متفاوتی از میگرن وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

• میگرن با اورا – برای این نوع میگرن علائم هشدار دهنده‌ای بلافاصله قبل از شروع حملات سردرد وجود دارد مثل دیدن جرقه‌های نور
  • میگرن بدون اورا – شایعترین نوع است که حمله‌ی میگرن معمولا بدون هیچگونه علامت هشداردهنده‌ی ویژه‌ای روی میدهد.
  • میگرن با اورا بدون سردرد که به عنوان میگرن بدون سروصدا نیز شناخته می‌شود – فرد تنها اورا و سایر علائم میگرن را تجرربه میکند اما سردرد اتفاق نمی افتد.

پزشکان معتقد بودند که میگرن با تنگی و گشادی عروق خونی سر ارتباط دارد. امروز معتقدند که علت آن به ژنهای فعال کننده‌ی فعالیت بعضی از سلولهای مغزی مرتبط است.

موارد زیادی محرک میگرن هستند. که شامل موارد زیر هستند:

• اضطراب
  • استرس
  • کمبود خواب و غذا
  • در معرض نور بودن
  • تغییرات هورمونی ( در خانمها)

علائم اصلی میگرن معمولا سردرد شدید یکطرفه است. درد معمولا متوسط تا شدید و همراه با احساس ضربان است که باا حرکت کردن بیمار بدتر میشود و مانع از انجام فعایتهای نرمال بیمار میشود.

در بعضی موارد درد دوطرفه است و صورت یا گردن بیمار را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

سایر علائم معمول مرتبط با میگرن شامل موارد زیر هستند:

• تهوع
  • استفراغ
  • افزایش حساسیت به نور و صدا – که همین باعث میشود که فرد مبتلا به میگرن نیاز به استراحت در اتاقی آرام و تاریک داشته باشند.

بعضی افراد نیز علائم دیگری را تجربه میکنند مثل:

• تعریق
  • ضعف در تمرکز
  • احساس سرما و گرما
  • درد شکم
  • اسهال

همه‌ی افراد مبتلا به میگرن این علائم را تجربه نمیکنند و بعضی افراد نیز این علائم را بدون سردرد تجربه میکنند. علائم میگرن معمولا بین چهار ساعت تا سه روز ادامه پیدا میکند گرچه بیمار تا چندین هفته بعد نیز احساس خستگی دارد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم

اگر هر کدام از علائم زیر را دارید به سرعت به پزشک مراجعه کنید یا به اورژانس بیمارستان بروید زیرا این علائم نشان دهنده‌ی مشکلات پزشکی جدی‌تری هستند:

• یک سردرد شدید و ناگهانی مثل طوفان
  • سردرد همراه با تب، سفتی گردن، گیجی، تشنج، دوبینی، ضعف، بی حسی یا اختلال در تکلم
  • سردرد بعد از ضربه به سر خصوصا اگر سردر پیشرفت کند و بدتر شود
  • سردرد مزمنی که بعد از سرفه، زور زدن و دفع و یا حرکات ناگهانی بدتر میشود
  • سردردی جدید که در بیمار بالای پنجاه سال روی میدهد.

اگر بیمار مبتلا به میگرن است و یا سابقه‌ی خانوادگی از میگرن دارد، پزشکی آموزش دیده در زمینه‌ی درمان میگرن ( متخصص مغز و اعصاب ) بر اساس تاریخچه ی پزشکی بیمار، علائم و معاینه ی بالینی عمومی و عصبی قادر به تشخیص میگرن است.

ممکن است که پزشک در شرایط غیر معمول، پیچیده و یا وخیم شدن ناگهانی برای رد تشخیص سایر دلایل احتمالی درد بیمار، تستهای  بیشتری را درخواست دهد .

• تستهای خونی. ممکن است که پزشک برای مشکلات عروقی، عفونت مغز یا طناب نخاعی و توکسین در بدن این تستها را درخواست کند.
  • (MRI) تصویربرداری رزونانس مغناطیسی  . MRI از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصویرهای دقیق از مغز و عروق خونی استفاده میکند. اسکن های MRI به پزشک در تشخیص تومور مغزی، سکته ی مغزی، خونریزی مغزی، عفونت و سایر بیماریهای مغز و سیستم عصبی کمک میکند
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری CT. CT از امواج رادیویی ایکس برای تولید تصاویر به صورت قطعات عرضی از مغز استفاده میکند. این به پزشک در تشخیص تومور، عفونت، آسیب مغزی، خونریزی مغزی و سایر مشکلات پزشکی احتمالی ایجاد کننده ی سردرد کمک میکند
  • نمونه گیری از مایع نخاعی. ممکن است که پزشک در صورت شک به عفونت، خونریزی مغزی یا یک شرایط زمینه ای دیگر نمونه گیری از مایع نخاعی را پیشنهاد کند. در این پروسه یک سوزن نازک بین دو مهره کمری فرو می برند تا یک نمونه از مایع مغزی نخاعی برای آنالیز در آزمایشگاه استخراج شود.

داروهای زیادی برای درمان میگرن تایید شده اند. بعضی از داروها اغلب برای درمان سایر شرایط همچنین برای کمک به تسکین یا پیشگیری از میگرن استفاده میشوند. داروهای مورد استفاده برای مقابله با میگرن در دو دسته ی وسیع قرار میگیرند:

داروهای کاهنده ی درد

که به عنوان درمان حاد یا خنثی نیز شناخته میشود، در طول حملات میگرن استفاده میشوند و برای متوقف ساختن علائم طراحی شده اند.

درمان پیشگیرانه

این نوع از داروها بطور منظم و معمولا به صورت روزانه برای کاهش شدت یا تکرار سردردهای میگرنی استفاده میشوند.

این داروها شامل موارد زیر میشوند:

• ضد دردها – شامل داروهای بدون نسخه مثل پاراستامول و ایبوبروفن میشوند
  • تریپتان ها – داروهایی هستند که به معکوس کردن تغییرات ایجاد کننده ی میگرن منجر میشوند.
  • ضد استفراغ ها – داروهایی هستند که معمولا برای کاهش تهوع و استفراغ استفاده میشوند.

سبک زندگی و درمانهای خانگی

معیارهای مراقبتهای شخصی به کاهش دردهای میگرنی کمک میکنند.

• تمرینهایی جهت استراحت عصلات خود انجام دهید. تکنیک های ریلکس کردن شامل استراحت پیشرونده ی عضلات، مدیتیشن یا یوگا میشوند.
  • به قدر کافی بخوابید اما نه بیش از حد. تعادلی بین ساعات خواب شبانه ایجاد کنید و مطمئن شوید که در ساعات منظمی به خواب میروید و از خواب بیدار میشوید.
  • استراحت کنید و ریلکس کنید. سعی کنید در مواقع شروع سردرد در اتاقی تاریک و آرام استراحت کنید. یک کمپرس یخ در پشت سر خود و در نواحی که درد دارد، قرار دهید و به آرامی فشار دهید.
  • یک دفترچه یادداشت برای مواقع سردرد داشته باشید. سردردها را به طور مداوم ثبت کنید. این به بیمار کمک میکند تا در مورد محرکهای ایجاد میگرن خود و موثرترین درمان آن بیشتر بداند.