علت، علائم و درمان سردرد های سینوسی(سینوزیتی)

فضاهایی توخالی و پر از هوا در داخل پیشانی، استخوان گونه و پشت پل بینی وجود دارد که به آن سینوس‌ می‌گویند. هنگامی که ملتهب می‌شوند – معمولاً به علت آلرژی یا عفونت – متورم می‌گردند، این امر باعث افزایش ترشحات مخاطی و مسدود شدن مسیر تخلیه این ترشحات می‌شود. ایجاد فشار در سینوس‌ها موجب درد می‌شود که می‌تواند باعث سردرد شود. البته، بسیاری از افرادی که تصور می‌کنند سردرد آن‌ها ناشی از سینوزیت است، درواقع دارای سردرد میگرنی هستند یا سردرد آن‌ها از نوع سردردهای تنشی محسوب می‌شود. معمولاً درمان اصلی شامل از بین بردن علائم و در صورت وجود عفونت درمان آن است. ممکن است برای مدت کوتاهی مصرف آنتی‌بیوتیک، و همچنین آنتی‌هیستامین‌ها یا ضد احتقان ها برای شما تجویز شود. همچنین می‌توانید از اسپری‌های استنشاقی ضد احتقانی استفاده کنید، اما فقط تا ۳ روز. اگر لازم باشد می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید و یا اگر آن‌ها مؤثر نباشند، ممکن است پزشک برای شما کورتیکواستروئیدها را تجویز کند تا التهاب سینوس‌ها کاهش یابد.

سردرد سینوسی با درد و فشار در صورت و سینوس‌ها همراه است و می‌تواند علائمی را در بینی فرد ایجاد کند. اکثر این سردردها ناشی از عفونت سینوس نیستند و نباید با آنتی‌بیوتیک درمان شوند. ازآنجاکه درمان موردنیاز به نوع سردرد شما بستگی دارد، مهم است بدانید که آیا علائم شما در اثر مشکلات سینوسی به وجود آمده است یا نه. معمولاً متخصص مغز و اعصاب بر اساس نشانه‌هایی که شما توصیف کرده‌اید و معاینه فیزیکی، می‌تواند تعیین کند که علائم شما به انسداد سینوس‌ها مربوط می‌شود یا نه، اما در بعضی موارد ممکن است ارزیابی‌های دیگر مانند: سی‌تی‌اسکن یا اسکن ام آر ای MRI ضروری گردد. بر اساس آن ممکن است پزشک برای شما دارو تجویز کند. همچنین می‌توانید با ترفندهای ساده در خانه، مانند خوردن مایعات بیشتر، استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده یا شستشوی بینی با آب‌نمک، علائم خود را تسکین دهید.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره‌های …………….. تماس بگیرید.

سردرد سینوسی می‌تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد، اما شانس بروز آن در افراد زیر بیشتر است:

• داشتن سابقه قبلی میگرن یا سردرد
  • سابقه خانوادگی میگرن یا سردرد
  • تغییرات هورمونی مرتبط با سردرد

علائم و نشانه‌های سردرد سینوسی – صرف‌نظر از علت آن – می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد، فشار و احساس پری در گونه‌ها، ناحیه ابرو یا پیشانی.
  • بدتر شدن درد، اگر بیمار خم شود یا دراز بکشد.
  • گرفتگی بینی.
  • خستگی.
  • احساس درد در بالای دندان‌ها

سینوزیت یا میگرن

سردردهای میگرنی و سینوسی ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، زیرا اغلب، علائم و نشانه‌های آن دو باهم همپوشانی دارند. غالباً در هر دو نوع سردرد، هنگامی که بیمار به جلو خم می‌شود، درد شدیدتر می‌شود. همچنین سردرد میگرنی می‌تواند همراه با علائم و نشانه‌های مربوط به بینی ازجمله احتقان، احساس فشار در صورت و آبریزش بینی همراه باشد. بااین‌وجود، سردرد ناشی از سینوزیت معمولاً با حالت تهوع یا استفراغ همراه نیست و یا در اثر سروصدا و یا نور زیاد بدتر نمی‌شود، درصورتی‌که در سردرد میگرنی این عوامل، شدت سردرد را افزایش می‌دهند. سردرد سینوسی معمولاً پس از مبتلا شدن به عفونت دستگاه تنفسی و یا سرماخوردگی ایجاد می‌شود و در این شرایط بیمار معمولاً دارای ترشحات غلیظ و رنگی است. حس بویایی او نیز کاهش می‌یابد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به پزشک مراجعه کنید، اگر:

• سردرد بیش از ۱۵ روز در ماه تداوم داشته باشد و یا بیمار به‌صورت مکرر نیازمند داروهای مسکن باشد.
  • بیمار دچار سردرد شدید شود و داروهای مسکن مؤثر نباشند.
  • بیمار به علت سردردهای مکرر نتواند به مدرسه یا محل کار خود برود و یا سردرد مانع انجام کارهای روزانه او شود.

تعین علت سردرد می‌تواند دشوار باشد. پزشک در مورد سردرد بیمار، سؤالاتی خواهد پرسید و یک معاینه فیزیکی کامل انجام خواهد داد. همچنین ممکن است پزشک آزمایش‌های تصویربرداری دیگری را نیز درخواست دهد تا بتواند علت سردرد را تشخیص دهد، ازجمله:

• سی‌تی‌اسکن. سی‌تی‌اسکن با استفاده از کامپیوتر تصاویر مقطعی از مغز و سر (ازجمله سینوس‌ها) ایجاد می‌کند، این تصاویر به کمک تابش اشعه ایکس در اطراف بدن و به کمک کامپیوتر تهیه می‌شوند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر ای) (MRI). در ام آر ای به کمک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصاویر متقاطعی از ساختارهای مغز بیمار به دست می‌آید.

اکثر افرادی که فکر می‌کنند سردرد سینوسی دارند، درواقع دارای سردرد میگرنی هستند یا سردرد آن‌ها از نوع سردرد تنشی است. میگرن و سردردهای مزمن یا عودکننده، ممکن است با داروهای تجویزی درمان شوند که می‌تواند هر روز به‌منظور کاهش، توقف و یا جلوگیری از بدتر شدن سردردها مورداستفاده قرار گیرند.

برای درمان این نوع سردردها، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

• مسکن‌های غیر نسخه‌ای: می‌توان میگرن و انواع دیگر سردردها را با داروهای مسکن غیر نسخه‌ای مانند: استامینوفن، ناپروکسن سدیم و ایبوپروفن مدیریت نمود.
  • تریپتان ها (triptans): بسیاری از افراد مبتلا به حملات میگرنی برای کاهش علائم خود می‌توانند از تریپتانها بهره ببرند. تریپتان ها، انقباض عروق خونی مغز را بهبود بخشیده و انتقال پیام درد به مغز را مسدود می‌کنند. داروهای مورداستفاده می‌تواند شامل موارد زیر باشند: سوماتریپتان، ریزاتریپتان، آلموتریپتان، ناراتریپتان، زولیمیتریپتان، فرواتریپتان و التریپتان. تریپتان ها به صورت اسپری بینی، تزریقی و قرص در دسترس بیماران قرار دارند. نشان داده شده است، قرص ترکیبی سوماتریپتان و ناپروکسن سدیم (Treximet) در کاهش علائم میگرن مؤثرتر از داروهای دیگر به تنهایی است.

ارگوت ها (Ergots)

داروی ترکیبی ارگوتامین و کافئین (Migergot، Cafergot) کمتر از تریپتان مؤثر است. ارگوت ها در افرادی که سردرد آن‌ها بیش از ۷۲ ساعت طول می‌کشد، بیشتر مؤثر است. در افراد مبتلا به میگرن ممکن است ارگوتامین موجب تشدید تهوع، استفراغ و سایر عوارض جانبی گردد. همچنین ممکن است منجر به ایجاد سردرد ناشی از اوردوز (مصرف بیش‌ازحد) دارویی شود. دی هیدرو ارگوتامین (D.H.E. 45 Migranal) یکی از مشتقات ارگوت است که مؤثرتر بوده و عوارض جانبی آن کمتر از ارگوتامین است. این دارو هم به صورت اسپری بینی و هم به صورت تزریقی در دسترس بیماران قرار دارد. این دارو عوارض جانبی کمتری نسبت به ارگوتامین دارد و احتمال ایجاد سردرد ناشی از اوردوز (مصرف بیش‌ازحد) دارو نیز در آن پایین‌تر است.

داروهای ضد تهوع

ازآنجاکه میگرن اغلب همراه با حالت تهوع است، خواه استفراغ ایجاد شود یا نشود، داروهای ضد تهوع می‌توانند مفید باشند که معمولاً با دیگر داروهای بیمار ترکیب می‌شود. داروهای متداول در این زمینه عبارت‌اند از: کلرپرمازین، متوکلوپرامید یا پروکلروپرازین.

گلوكوكورتيكوئيدها (دگزامتازون)

ممکن است گلوکوکورتیکوئید در ترکیب با داروهای دیگر، برای بهبود سردرد استفاده شود. به علت خطر افزایش عوارض جانبی ناشی از استروئیدها، از گلوکوکورتیکوئید ها نباید به صورت مکرر استفاده شود.

پیشگیری

صرف‌نظر از آنکه بیمار از داروهای پیشگیری‌کننده استفاده می‌کند یا نه، ممکن است تغییرات شیوه زندگی در کاهش تعداد دفعات و شدت سردرد کمک‌کننده باشد. پیشنهاد‌های زیر می‌تواند در این زمینه مؤثر باشند:

اجتناب از محرک‌ها

اگر در گذشته غذاهای خاص یا بوها باعث ایجاد سردرد در بیمار شده است، باید از آن‌ها اجتناب شود. ممکن است پزشک توصیه کند بیمار میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهد و از استعمال دخانیات پرهیز نماید. به‌طورکلی، داشتن یک برنامه روزانه به همراه الگوی خواب و غذا خوردن منظم طبق برنامه می‌تواند کمک‌کننده باشد. علاوه بر این، باید سعی شود که استرس کنترل شود.

ورزش منظم

تمرین هوازی منظم، تنش و استرس افراد را کاهش می‌دهد و می‌تواند در جلوگیری از سردرد مؤثر باشد. اگر پزشک اجازه دهد، می‌توانید از ورزش‌های هوازی متنوع ازجمله: پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری بهره ببرید. بااین‌حال قبل از ورزش باید به‌آرامی بدن خود را گرم کنید، چراکه ورزش ناگهانی و شدید می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود. چاقی نیز به‌عنوان یک عامل مؤثر در ایجاد سردرد شناخته‌شده است، ورزش منظم می‌تواند به بیمار برای حفظ وزن متعادل یا کاهش وزن کمک کند.

کاهش اثرات استروژن

اگر بیمار خانم است و به نظر می‌رسد مصرف استروژن سردرد بیمار را بدتر می‌کند، باید از پزشک بخواهید که مصرف داروهای حاوی استروژن را قطع کند یا کاهش دهد. این داروها می‌تواند شامل قرص‌های ضدبارداری یا هورمون‌های استروژنی باشد. در خصوص استفاده از داروهای جایگزین یا کاهش دوز دارو با پزشک خود به مشورت بپردازید.