علت، علائم و درمان انواع اختلالات شخصیتی و خلقی، افسردگی دو قطبی

اختلالات خلقی با تغییرات جدی در خلق مشخص می‌شوند که اختلالاتی در فعالیت‌های روزمره‌ی زندگی فرد ایجاد می‌کنند. گرچه زیر شاخه‌های متفاوت و زیادی برای آن شناخته شده است، سه وضعیت اصلی برای اختلالات شخصیت مطرح است: افسردگی، شیدایی (مانیک) و دو قطبی. اختلال افسردگی ماژور با خلق افسرده‌ به طور کلی مشخص می‌شود. خلق بالا در شیدایی و هیپومانیا بارز است. به چرخش بین خلق‌های افسرده و مانیک، مشخصه‌ی اختلال شخصیت دو قطبی است. علاوه‌ بر تیپ و زیرتیپ شرایط‌های خلقی، این دسته اختلالات در شدت و حدت هم تفاوت‌هایی دارند. تشخیص اختلالات شخصیت در کودکان دشوارتر است به خصوص به ایین علت که کودکان همیشه قادر به ابراز احساسات خود نیستند. امروزه پزشکان و محققان بر این باورند که اختلالات شخصیت در کودکان و بزرگسالان یکی از مشکلات سلامتی است که هنوز به خوبی تشخیص داده نمی‌شوند. اختلالات شخصیت در بیماران نیز آن‌ها را در خطر ابتلا به سایر شرایط و بیماری‌ها قرار می‌دهد (شایع‌ترین آن اختلالات اضطرابی و از هم گسستگی رفتاری است) که ممکن است تا مدت‌ها بعد از برطرف شدن اپیزودهای اولیه‌ی افسردگی دو قطبی تداوم داشته باشند. کلید زندگی با یک اختلال خلقی تشخیص زودرس است بنابراین اگر متوجه هرگونه علامتی شدید آن‌ها را دست کم نگیرید و طلب کمک کنید.

اختلالات خلقی از طریق هم معاینه‌ی بالینی و هم از طریق ارزیابی سلامت روانی انجام می‌گیرد. متخصص مغز و اعصاب یک معاینه‌ی بالینی برای رد تشخیص هر گونه شرایط پزشکی زمینه‌ای که وضعیت روحی و خلقی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، انجام می‌دهد. اختلالات شخصیت به طور اولیه از طریق درمان‌های دارویی و روان‌درمانی نرمان می‌شود. حتی با وجود درمان هم غیر معمول نیست که اختلالت خلقی باقی بمانند و در تمام طول عمر فرد همراهش باشند و یا در شرایطی عود و بهبودی داشته باشند. آموزش در مورد اختلالات شخصیت به افرادی که از این شرایط رنج می‌برند کمک می‌کنند. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

در ادامه شایع‌ترین انواع اختلالات افسردگی اساسی که اطفال، نوجوانان و بزرگسالان تجربه کرده‌اند، آورده شده‌است:

• افسردگی ماژور: افسردگی ماژور یک دوره خلق کاهش یافته یا تحریک پذیر است و یا کاهش قابل توجه در تمایل و لذت‌ها نسبت به فعالیت معمول است که در کنار سایر علائم بیش از حداقل دو هفته طول می‌کشند.
  • اختلال افسردگی مداوم (دیس تایمی): یک خلق پایین و درجه‌ی کم یا تحریک پذیر به صورت مزمن برای حداقل یک سال است.
  • اختلال دوقطبی: اپیزودهای مانیک (دوره‌ی خلق بالای مداوم) که با دوره‌های افسردگی همراه هستند و یا با دوره‌های پاسخ‌های عاطفی خنثی یا بدون تغییر همراه است.
  • اختلال تنظیم خلق از هم گسیخته: یک تحریک پذیری مداوم و عدم توانایی شدید در کنترل رفتارهای بروز شده در کودکان زیر سن ۱۸ سال.
  • اختلالات دیسمورفیک پیش از قاعدگی: این شامل علائم افسردگی، تحریک پذیری و فشار روانی قبل از قاعدگی می‌شود.
  • اختلال خلقی ناشی از شرایط پزشکی و بیماری عمومی: بسیاری از بیماری‌های پزشکی (شامل سرطان، تروما، عفونت و بیماری‌های مزمن) قادر به تحریک علائم افسردگی هستند.
  • اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد: علائم افسردگی دو قطبی که ناشی از تاثیر داروها و یا سایر درمان‌های مرتبط با مواد سمی هستند.

اینکه چه چیزی باعث ایجاد اختلال شخصیت در نوجوانان می‌شوند شناخته شده نیست. موادی شیمیایی در مغز وجود دارند که مسئول ایجاد خلق مثبت در فرد هستند. سایر مواد شیمیایی در مغز که نوروترانسمیتر نامیده می‌شوند، مواد شیمیایی مغز را تنظیم می‌کنند که خلق را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اختلال خلق احتمالا به دلیل عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز ایجاد می‌شوند که یا به تنهایی و یا در همراهی با فاکتورهای محیطی مثل حوادث غیرمترقبه‌ی زندگی و استرس‌های مزمن ایجاد می‌شوند. اختلالات خلقی ممکن است در یک خانواده وجود داشته باشد و معمولا مولتی فاکتوریال و ارثی هستند به این معنا که تعداد زیادی از فاکتورها درگیر هستند. این فاکتورها که ویژگی‌ها و شرایط بیماری را ایجاد می‌کنند معمولا هم ژنتیکی و هم محیطی هستند و ترکیبی از ژن‌های هر دو والد را در بر دارند. اگر مادری رگه‌هایی از اختلال شخصیت را به فرزند خود منتقل کند، فرزند دختر با احتمال بیشتری این اختلال را خواهد داشت. اگر پدری رگه‌هایی از این اختلال خلقی را به فرزند خود منتقل کند، فرزند پسر با احتمال بیشتری این اختلال را خواهد داشت. به علاوه وقایع زندگی اختلال افسردگی اساسی را تحریک می‌کنند و یا زندگی کردن با یک اختلال شخصیت را حتی سخت‌تر می‌کنند. بعضی از نمونه‌های وقایع زندگی که توانایی بالقوه‌ی بروز و خودنمایی افسردگی دو قطبی را دارند از این قرار هستند: از دست دادن شغل، مرگ یکی از اعضای خانواده، درگیر طلاق شدن و مشکلات مالی.

بیماران بسته به سن خود و نوع اختلال حلقی حاضر، ممکن است علائم متفاوتی از افسردگی دو قطبی را نشان دهند. در ادامه معمول‌ترین علائم یک اختلال شخصیت آورده شده است. اما هر بیماری علائم متفاوتی را نشان می‌دهد. علائم شامل این موارد هستند:

• احساس مداوم از ناراحتی
  • احساس ناامیدی و درماندگی
  • داشتن اعتماد به نفس پایین
  • احساس بی فایده بودن
  • احساس گناه شدید
  • احساس خواستار مرگ بودن
  • از دست دادن تمایل به انجام فعالیت‌های معمول یا فعالیت‌هایی که قبلا برای فرد لذت بخش بوده‌اند.
  • دشواری در برقراری ارتباط
  • اختلالات خواب (برای مثال بی‌خوابی یا خواب زیاد)
  • تغییر در اشتها و وزن
  • کاهش یافتن انرژی
  • دشواری در تمرکز کردن
  • کاهش در توانایی تصمیم گیری
  • شکایات فیزیکی متعدد ( برای مثال سردرد، درد معده و خستگی)
  • فرار از خانه و یا ترس از بیرون آمدن از خانه
  • افزایش حساسیت نسبت به شکست و یا طرد شدن
  • حساسیت پذیر شدن، کینه ورزیدن یا پرخاشگری

در اختلالات افسردگی اساسی، این احساسات در نواجوانان که حتی به طور معمول هم مقداری دم دمی هستند، عمیق‌تر و شدیدتر است. این مسئله همچنین اگر این احساسات تا مدتی تداوم یابند و یا با تمایل یک نوجوان برای وقت گذراندن با یک دوست تداخل پیدا کند و یا در فعالیت‌های روزانه در منزل یا مدرسه نقشی داشته باشد، نگران کننده تر است. سایر علائم احتمالی اختلالات شخصیت در جوانان شامل این موارد هستند:

• دشواری در حضور به عمل آوردن در مدرسه
  • عصبانیت مداوم
  • رفتارهای سرکشانه
  • مشکل پیدا کردن با خانواده
  • مشکل پیدا کردن با دوستان و رفیقان

ممکن است علائم اختلالات خلقی شرایط دیگر و یا مشکلات روانپزشکی دیگری را در ذهن تداعی کنند. همیشه برای تشخیص با یک پزشک مشورت کنید.

اختلالات خلقی شرایط پزشکی و بالینی واقعی هستند. و جزء مسائلی نیستند که بیمار به تنهایی قادر به غلبه بر آن باشد. پزشکان معمولا اختلالات شخصیت را به دنبال یک ارزیابی روانپزشکی تحلیلی تشخیص می‌دهند. ارزیابی خانواده‌ی بیمار اگر امکان پذیر باشد اضافه بر اطلاعاتی که معلم‌ها و مربی‌ها در اختیار قرار می‌دهند نیز میتواند در تشخیص کمک کننده باشند.

درمان خاصی برای اختلالات شخصیت بیمار تعیین خواهد شد که مراقب سلامت بیمار بر اساس موارد زیر این کار را انجام می‌دهد:

• سن بیمار، سلامت عمومی و گذشته‌ی بیماری
  • وسعت علائم بیمار
  • نوع اختلال خلقی
  • تحمل بیمار برای یک نوع درمان و یا داروی خاص
  • انتظارات دوره‌ی درمان

اختلالات شخصیت معمولا به طور موثر درمان می‌شوند. درمان افسردگی دو قطبی همیشه بر اساس یک ارزیابی تحلیلی و ادراکی بیمار و خانواده‌ی او انجام می‌شود. ممکن درمان شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

دارویی

داروها ( خصوصا زمانی که د رترکیب با روان درمانی هستند) در درمان اختلالات خلقی بسیار موثر بوده اند. دو نوع داروی اصلی یعنی تریسیکلیک‌ها و مهارکننده‌های MAO در درمان اختلالات متوسط تا شدید استفاده می‌شوند. در مواردی که به طرز غیر معمولی شدید هستند و درمان داروی با شکست مواجه شده، حتی درمان افسردگی دو قطبی با شوک الکتریکی نیز امتحان می‌شود. درمان انتخابی برای اختلالات دوقطبی لیتیوم کربنات است.

روان درمانی

روان درمانی (به طور معمول درمان درون شخصیتی و یا شناختی رفتاری) برای بیماران اختلال شخصیت، (با تمرکز بر تغییر دید انحراف یافته‌ی بیمار از خود و محیط اطراف خود؛ با کار کردن در روابط سخت؛ شناسایی استرس‌های محیطی بیمار و چگونگی دوری از آن‌ها) انجام می‌گردد.

پیشگیری از اختلالات خلقی

معیارهای پیشگیری کننده برای کاهش بروز اختلالات خلقی در بیماران تا به حال شناسایی نشده اند. گرچه تشخیص زودرس و مداخله می تواند شدت علائم را کاهش دهد، رشد و تکامل طبیعی بیمار را ارتقا ببخشد و کیفیت زندگی که بیمار مبتلا به اختلال شخصیت تجربه می‌کند را بهتر کند ورزش منظم و روزانه و خوردن غذاهای سالم پیشنهاد معمول برای پیشگیری از اختلالات شخصیت است چرا که فعالیت فیزیکی و تغذیه‌ی سالم نقش مهمی در خلق و سلامت کلی مغز دارد.