علائم سرطان (تومور)بینی و سینوسی و درمان با جراحی بسته توموربینی

سرطان بینی

تومورهای بینی و سینوس‌های نزدیک بینی( پارانازال) بصورت غیرطبیعی در داخل و اطراف راه بینی (حفره بینی) رشد می‌کنند. تومورهای بینی در حفره بینی ایجاد می‌گردند و تومورهای سینوسی در حفره‌های هوایی اطراف بینی بوجود می‌آیند که به آن‌ها سینوس‌های پارانازال گفته می‌شود.تومورهای بینی و سینوسی می‌توانند غیرسرطانی (خوش خیم) و یا می‌توانند سرطانی (بدخیم) باشند. انواع مختلفی از تومورهای بینی و پارانازال وجود دارند. برای انجام روش درمانی بهتر، تعیین و تشخیص نوع تومور کمک می‌کند.

اگر هر کدام از علائم تومورهای بینی و سینوسی را دارید، بسیار مهم است که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا علائم شما را مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز به درمان، روشی مناسب را پیش گیرید. ۳ گزینه درمان اصلی عبارت هستند از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی که بسته به نوع تومور یکی از درمان‌ها و یا هر سه نوع درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزینه‌های درمان و توصیه‌ها به عوامل متعددی، از جمله نوع و مرحله سرطان، عوارض جانبی احتمالی و اولویت‌های بیمار و سلامت کلی بستگی دارد. طرح مراقبت شما ممکن است شامل درمان علائم و عوارض جانبی باشد که بخش مهمی از مراقبت‌های سرطان است.جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره های متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

برخی عوامل خطر وجود دارند که به شدت خطر ابتلا به سرطان حفره بینی و سینوسی پارانازال را افزایش می‌دهند:

• استفاده از دخانیات. استفاده از دخانیات به تنهایی از بزرگترین عوامل خطر ایجاد سرطان سر و گردن است.
  • جنسیت. سرطان حفره بینی و سرطان سینوسی پارانازال در هر دو جنس زن و مرد به یک اندازه دیده می‌شود.
  • سن. سرطان حفره بینی و سینوس پارانازال اغلب در افراد بین سن ۴۵ تا ۸۵ سال ایجاد می‌شوند.
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV). تحقیقات نشان می‌دهند که عفونت ناشی از این ویروس عامل خطری برای ایجاد سرطان حفره بینی و سرطان سینوس پارانازال است.
  • استنشاق موادی خاص. تنفس کردن موادی خاص که بیشتر در مکان‌هایی که کار می‌کنند مانند کارخانجات، وجود دارند و خطر ابتلا به سرطان حفره بینی یا سرطان سینوسی را افزایش می‌دهند.
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلای فرد به سرطان حفره بینی و سینوس را افزایش دهد.

افراد مبتلا به سرطان بینی و سینوسی ممکن است علائم یا نشانه‌های زیر را تجربه کنند. با این حال، ممکن است علائم ناشی از بیماری دیگر و نه به علت وجود سرطان باشد.

• انسداد بینی و یا تراکم و جمع شدن خون و اخلاط بطور مزمن و بسته شدن راه هوایی، که اغلب بعنوان تراکم سینوسی شناخته می‌شود.
  • عفونت مزمن سینوسی که با درمان آنتی بیوتیکی از بین نمی‌رود.
  • سردرد های مکرر یا درد در ناحیه سینوسی
  • درد یا تورم در صورت، چشم‌ها یا گوش‌ها
  • اشک ریختن مداوم چشم‌ها
  • ورم کردن یک چشم یا از دست دادن بینایی
  • کاهش حس بویایی
  • درد یا بی‌حسی در دندان‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • ایجاد توده‌ای روی صورت، بینی یا داخل دهان
  • آبریزش بینی مکرر
  • خون دماغی مکرر
  • دشواری در باز کردن دهان
  • وجود توده یا زخم داخل بینی که درمان نمی‌شود
  • کاهش وزن به علتی نامعلوم
  • ایجاد توده‌ای در گردن

برای تشخیص، سابقه‌ی بیماری بطور کامل و انجام معاینه بدنی ضروری است. در طی معاینه بدنی، پزشک هر توده‌ای روی گردن، لب‌ها، لثه‌ها و گونه‌ها را لمس می‌کند، همچنین بینی، دهان، گلو و زبان را برای بررسی ناهنجاری‌ها می‌بیند، اغلب از یک چراغ قوه یا آینه برای دیدن واضح‌تر استفاده می‌کنند.علائم سرطان بینی و سینوسی اغلب بسیار مشابه علائم سینوزیت مزمن یا آلرژی هستند. معاینه بدنی بسیار مهم است و پزشکان ممکن است یک یا بیشتر آزمایشات ذکر شده در زیر را برای تشخیص دادن انجام دهند. هیچ آزمایش خون یا ادراری وجود ندارد که بتواند تشخیص زودهنگام این نوع سرطان‌ها را انجام دهد.

آزمایشات و روش‌های تشخیص تومورهای بینی و سینوسی عبارتند از:

• از یک دوربین آندوسکوپی برای مشاهده داخل حفره بینی و سینوس‌های بیمار استفاده می‌شود. در طول انجام آندوسکوپی بینی، لوله‌ای نازک با یک منبع نور و دوربین در انتهای آن، به داخل بینی فرد وارد می‌شود. دوربین تصاویر را برروی مانیتور می‌فرستد تا پزشک با مشاهده آن‌ها، موارد غیرمعمول را پیدا کند.
  • جمع آوری نمونه‌ای از سلول‌ها برای انجام آزمایش. اگر پزشک در طی آندوسکوپی بینی، هرگونه اختلالی پیدا کند، برای جمع آوری نمونه‌های بافت می‌توان از ابزارهای ویژه استفاده کرد و نمونه‌ها برای انجام آزمایش و بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.
  • آزمایشات تصویربرداری تصاویری را از حفره بینی و سینوس‌های بیمار ایجاد می‌کنند. روش‌های تصویربرداری که برای مشاهده حفره بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شوند عبارتند از سی تی اسکن و ام آر آی هستند.پزشک بسته به وضعیت فردی بیمار، ممکن است آزمایشات و روش‌های دیگری را نیز تجویز کند.

درمان سرطان

درمان تومورهای بینی و سینوسی بسته به جایی که تومور قرار دارد و چه نوع سلول‌هایی را درگیر کرده است، دارد. پزشک با طرح یک برنامه درمانی برای تومور و مختص به بیمار، کار خود را انجام می‌دهد.

عمل جراحی

اکثر تومورهای بینی و سینوسی با عمل جراحی برداشته شده و درمان می‌شوند. موارد انتخابی عمل جراحی عبارتند از:

• عمل جراحی باز. جراحان ممکن است بسته به نیاز، برشی در نزدیکی بینی یا دهان بیمار برای دسترسی به حفره بینی یا سینوس انجام دهند. جراحان تومور و هر ناحیه ای را که ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته باشد مانند، حتی تا نزدیکی استخوان را برمی‌دارند.
  • جراحی حداقل تهاجمی. در شرایط خاص، ممکن است جراحان بتوانند با استفاده از اندوسکوپی بینی و ابزارهای ویژه به تومور دسترسی داشته باشند. این ابزارها از طریق بینی وارد می‌شوند و جراحان با استفاده از دوربینی کوچک عمل جراحی را انجام می‌دهند.

تومورهای بینی و سینوسی در نزدیکی ساختارهای مهم در سر مانند مغز، چشم‌ها و اعصاب که بینایی را کنترل می‌کند، قرار می‌گیرند. جراحان عمل جراحی را به گونه‌ای انجام می‌دهند که به این قسمت‌ها آسیب کمی وارد شود و به بیمار این امکان را بدهد که پس از جراحی زندگی خود را بطور طبیعی ادامه دهد.

پرتو درمانی

در پرتو درمانی از انرژی با قدرت بالا، مانند اشعه ایکس و پروتون درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. رادیوتراپی برای درمان تومورهای بینی و سسینوسی، می‌تواند به تنهایی یا پس از عمل جراحی استفاده شود.فناوری جدید این امکان را فراهم کرده است که انکولوژیست‌های پرتویی با برنامه‌ای دقیق و با تاباندن پرتو سبب از بین رفتن و کشتن سلول‌های سرطانی و حفظ سلول‌های سالم شوند که باعث کاهش خطر عوارض جانبی در هنگام پرتودرمانی می‌شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی  یک درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در افراد مبتلا به تومورهای بینی و سینوسی، شیمی درمانی ممکن است قبل یا بعد از عمل جراحی استفاده شود. شیمی درمانی همچنین می‌تواند همراه با پرتودرمانی مورد استفاده قرار گیرد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان بینی و سینوسی

عوامل مختلف باعث ایجاد انواع مختلف سرطان می‌شوند. محققان همچنان در حال بررسی عوامل وعلل این نوع سرطان هستند. اگرچه هیچ روش اثبات شده‌ای برای پیشگیری کامل از سرطان حفره بینی و سینوسی وجود ندارد، افراد می‌توانند خطر ابتلا به آن‌ها را کاهش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرات فردی خود در ابتلا به سرطان، با پزشک گفت‌وگو کنید.

• مهم‌ترین مواردی که خود فرد می‌تواند انجام دهد این است که از مصرف دخانیات بپرهیزند حتی افرادی که سال‌هاست که مصرف کننده دخانیات هستند.
  • از قرار گرفتن در معرض موادی که به عنوان عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان هستند بپرهیزید، زیرا با همین عمل می‌توانید خطر ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهید. برای جلوگیری از نفوذ مواد مضر، کارگران باید از استنشاق مواد مضر بپرهیزند و به همین منظور باید ماسک‌های ایمن بپوشند. در کارخانه‌ها و قرار داشتن در معرض مواد خطرناک صنعتی، با استفاده از فیلترهای هوای مناسب می‌توان خطرات ناشی از این مواد را کاهش داد. کارگران در این مناطق باید از خطراتی که وجود دارد و در معرض آن هستند آگاهی داشته باشند.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”