عارضه گردن کج یا تورتیکولی (دیستونی گردن) نوزادان و بزرگسالان و درمان

کجی گردن وضعیتی است که در آن، عضلاتی که گردن را کنترل می‌کنند، در یک انقباض غیر ارادی مداوم، قفل می‌شوند. این انقباضات معمولاً می‌توانند باعث پیچش، تحرکات مکرر یا وضعیت غیر عادی گردن شوند. دیستونی گردنی عارضه‌ای است که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بیشتر برای افراد میانسال روی می‌دهد و در زنان بیشتر از مردان شایع است. علائم این عارضه معمولاً به آرامی شروع شده و سپس به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر با گذشت زمان بدتر نمی‌شود. بر اساس میزان شدت آن، این بیماری می‌تواند به قدری دردناک باشد که باعث پریشانی شود. درمان برای کجی گردن به این بستگی دارد که این بیماری به صورت مادرزادی وجود داشته و یا پس از تولد ایجاد شده است. درمان‌ها عموماً بر درمان فیزیکی، داروهای خوراکی، تزریق سم بوتولینوم و جراحی استوار است.

این بیماری، باعث اسپاسم دردناک گاه به گاه یا مداوم عضلات بزرگ گردن شده و معمولاً یک طرف گردن را بیشتر از طرف دیگر تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که گردن شخص به دلیل کجی گردن در اسپاسم قرار دارد، گردن او به سمت جلو، عقب یا طرفین می‌گردد یا خم می‌شود. برخی افراد درمی‌یابند که درد آنها در هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن بدتر می‌شود. اگر درباره‌ی علائم کجی گردن نگران هستید، با یک متخصص مغز و اعصاب ملاقات کرده و گزینه‌های درمانی پیشنهادی او را بررسی کرده و احتمال دلایل زیربنایی جدی را بررسی کنید. معمولاً دوره‌های کجی حاد گردن بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت رفع می‌شوند. هیچ راهی برای پیش‌گیری از این بیماری وجود ندارد. درمان زود هنگام می‌تواند از بدتر شدن علائم، به خصوص در نوزادان، جلوگیری کند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

انواع دیستونی گردن

انواع متفاوت و متعددی از کجی گردن وجود دارند:

کجی موقتی گردن

در بیشتر بچه‌ها، کجی گردن پس از گذشت یک یا دو روز برطرف می‌شود. کودک ممکن است به مقداری استراحت و احتمالاً به حوله‌ای که اطراف گردن او بسته شود و آن را ثابت نگه دارد، احتیاج دارد. این مشکل موقتی گاهی اوقات به این دلیل ایجاد می‌شود که غدد لنفاوی فرد به دلیل عفونت گوش یا سرماخوردگی، گرم و متورم (ملتهب) می‌شوند. کجی گردن همچنین ممکن است به دلیل آسیب دیدن سر یا گردن فرد ایجاد شود. در این صورت مفاصل میان استخوان‌های گردن متورم شده و دردناک می‌شوند.

کجی ثابت گردن

گاهی اوقات کجی گردن به دلیل وجود مشکلاتی در عضلات یا ساختار استخوان‌ها، ثابت است. در موارد نادری، تورتیکولی به دلیل وجود یک ناحیه‌ی غیر طبیعی در قسمت پشتی مغز یا یک تومور در نخاع رخ می‌دهد. کجی گردن گاهی اوقات به دلیل عدم تعادل در عضلات چشم یا برگشتن اسید معده به لوله‌ای که دهان را به معده متصل می‌کند (مری) اتفاق می‌افتد. چهره‌ی برخی از کودکانی که مبتلا به کجی ثابت گردن هستند، ممکن است غیر طبیعی یا مسطح (پلاژیوسیفالی) به نظر برسد. این کودکان همچنین ممکن است دارای تأخیرهای خفیف در رشد توانایی استفاده از عضلات خود (مهارت‌های حرکتی) باشند.

کجی گردن عضلانی

تورتیکولی عضلانی، شایع‌ترین نوع کجی گردن ثابت می‌باشد. این نوع کجی زمانی رخ می‌دهد که عضلات گردن به خصوص در یک طرف سفت شده و یا در برخی از موارد، در یک سمت گردن زخمی ایجاد شده باشد. عضلات سفت یا زخم می‌توانند موجب خم شدن سر به یک طرف شوند.

سندروم کلیپل فایل

این بیماری در زمان تولد کودک وجود دارد (ارثی می‌باشد) و زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌ها در گردن کودک به درستی شکل نگرفته‌اند و باعث چرخش گردن او می‌شوند. بیمار مبتلا به سندروم کلیپل فایل احتمالاً مشکلات دیگری مانند مشکلات شنوایی نیز دارد چرا که استخوان‌های گوش‌های او نیز به درستی شکل نمی‌گیرند.

دلایل کجی گردن

دلیل شروع ناگهانی کجی گردن (تورتیکولی حاد) معمولاً روشن نیست. این اتفاق می‌افتد که در افرادی بیفتد که پیشتر، هیچ نشانه‌ای از مشکلات مربوط به گردن، نشان نداده اند. این بیماری، دلیل شایع درد گردن در افراد جوان است. در زمان این عارضه، معمولاً هیچ آسیب قابل مشاهده‌ای وجود ندارد. با این حال، کجی گردن ممکن است به دلیل پیچش یا آزردگی خفیف یک عضله یا رباط در گردن باشد. برخی از دلایل محتمل به قرار زیر هستند:

• نشستن یا خوابیدن در یک وضعیت غیر معمول و بدون پشتیبان کافی برای گردن
  • وضعیت بدن گردن در زمان نگاه کردن به صفحه‌ی کامپیوتر
  • حمل بارهای سنگین و نامتعادل (مانند یک سامسونت یا کیسه‌ی خرید)
  • قرار دادن عضلات خاصی از گردن در معرض سرما (خوابیدن در سرما)
    به ندرت، کجی گردن در نتیجه‌ی شرایط دیگری ایجاد می‌شود. نمونه‌هایی از این شرایط، شامل موارد زیر می‌باشند:
  • عفونت در گلوی بیمار یا مجرای هوایی فوقانی. عفونت، می‌تواند باعث تورم در غدد لنفاوی موجود در گردن یا بروز عفونت در پوست و بافت‌های زیرین شود. التهاب، می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم در عضلات گردن بیمار شود.
  • هر گونه آسیب یا وضعیت غیر طبیعی در گردن (ستون فقرات گردنی). برای مثال تومورهای ستون فقرات گردنی یا وضعیت غیر عادی رگ‌های خونی.
  • عوارض جانبی داروهایی خاص، برای مثال فنوتیازین‌ها

علائم دیستونی گردن

بروز کجی گردن (تورتیکولی حاد) زمانی رخ می‌دهد که عضلات پشتیبان گردن در یک سمت آن دردناک شوند. این علائم معمولاً خیلی سریع رخ می‌دهند، غالباً در طول شب و بیمار با احساس درد و سفتی در پایین یک سمت از گردن خود از خواب بیدار می‌شود.

• درد معمولاً تنها در یک طرف گردن بوده و سفتی عضلات در آن ناحیه، گردن را به یک طرف خم می‌کند.
  • به علت درد، بیمار درمی‌یابد که صاف نگه داشتن گردنش بسیار دشوار است.
  • گاهاً، درد در میانه‌ی گردن است.
  • درد ممکن است به پشت سر و یا به شانه‌ها منتشر شود.
  • عضلات طرف درگیر ممکن است حساس شوند.
  • فشار وارد بر نواحی خاصی ممکن است باعث اسپاسم عضلات آن ناحیه شوند.
  • حرکات گردن، مخصوصاً در یک طرف خاص، بسیار محدود می‌شود.

از بیمار درباره‌ی علائم او و نیز سابقه‌ی بیماری‌های او سؤال پرسیده می‌شود. یک معاینه‌ی فیزیکی نیز انجام می‌گردد. ممکن است از ساختارهای بدنی بیمار، تصویربرداری مورد نیاز باشد. این آزمایشات شامل موارد زیر می‌باشند:

درمان کجی گردن

اهداف درمانی برای شروع ناگهانی کجی گردن (تورتیکولی حاد)، تسکین درد و تلاش برای کاهش سفتی در عضلات می‌باشد. درمان‌های زیر به این منظور توصیه می‌شوند:

دارودرمانی

مسکن‌ها معمولاً مفید هستند.

• پاراستامول در صورتی که در قوی‌ترین شکل خود مصرف شود، معمولاً کافی می‌باشد. برای یک بزرگسال نحوه‌ی مصرف دو قرص ۵۰۰ میلی گرمی، چهار بار در روز می‌باشد.
  • مسکن‌های ضد التهاب. در برخی افراد این داروها از پاراستامول بهتر عمل می‌کند. این دسته داروها می‌توانند به تنهایی و یا در ترکیب با پاراستامول مصرف شده و شامل ایبوپروفن است که بیمار می‌تواند با یا بدون نسخه از داروخانه تهیه نماید. دیگر انواع مسکن‌ها مانند دیکلوفناک یا ناپروکسن حتماً به نسخه‌ی پزشک نیاز دارند. برخی افراد مبتلا به زخم معده، آسم، فشار خون بالا، نارسایی کلیه یا نارسایی قلب، ممکن است قادر به مصرف مسکن‌های ضد التهاب نباشند.
  • مسکن قوی‌تری مانند کدئین، گزینه‌ی مناسبی است در صورتی که مسکن‌های ضد التهاب برای شخص مناسب نبوده و یا مشکل را حل نکنند. کدئین معمولاً به علاوه‌ی پاراستامول مصرف می‌شود. یبوست، یکی از عوارض جانبی جدی مصرف کدئین است. برای جلوگیری از یبوست، مقدار زیادی آب بنوشید و از غذاهای با فیبر بالا استفاده کنید.
  • در صورتی که سفتی در عضلات گردن شدید باشد ، یک آرام‌بخش عضلات مانند دیازپام، گاهاً برای چند روز توصیه می‌شود.

تزریق بوتاکس

ماده‌ای که باعث ایجاد بوتولیسم می‌شود، در صورتی که چندین بار تزریق گردد، در کاهش درد و اسپاسم مؤثر نشان داده است. این ماده همچنین به سر اجازه می‌دهد که به صورت طبیعی‌تری (با کجی و شیب کمتر) قرار بگیرد. بهبود حاصل از این درمان، ممکن است تا چندین ماه باقی بماند.

روش درمانی دیگر، شامل عمل جراحی برای برداشتن اعصابی می‌باشد، که منبع حس در عضلات گردنی تحت تأثیر هستند. این درمان گاهی اوقات با موفقیت همراه است اما باید در صورتی امتحان شود که دیگر درمان‌ها کارساز نبوده باشند.

درمان فیزیکی

اسپاسم عضلات گردنی در بعضی افراد، موقتاً با درمان فیزیکی و ماساژ بهبود می‌یابد.
هدف این است که تحرکات گردن تا حد امکان معمولی نگه داشته شود. در ابتدا ممکن است درد بسیار شدید بوده و بیمار نیاز داشته باشد که برای یک روز یا بیشتر، استراحت کند. با این حال، به محض اینکه بیمار به این کار قادر بود، گردن را به آرامی ورزش دهید. اجازه ندهید که گردن سفت شود. به آرامی سعی کنید که میزان تحرکات گردن را افزایش دهید. هر چند ساعت یک بار، گردن را به طرفین حرکت دهید. این کار را چند بار در در روز انجام دهید. تا جایی که ممکن است، کار خود را با فعالیت‌های نرمال ادامه دهید. حرکات نباید طوری باشند که به واسطه‌ی آنها به گردن آسیب برسد. در نوزادان مبتلا به تورتیکولی ارثی، درمان فیزیکی شدید برای کشیدن عضله‌ی آسیب دیده، باید در نخستین ماه‌های پس از تولد، آغاز شود. آغاز زود هنگام درمان بسیار مهم است چرا که اگر این شکل درمان ناموفق باشد یا خیلی دیر شروع شود، عضلات گردن کودک باید با روش‌های جراحی ترمیم گردد.

درمان خانگی

درمان‌های دیگری که ممکن است توصیه شوند، شامل موارد زیر می‌باشند:

• حفظ وضعیت خوب گردن. بررسی مداوم وضعیت گردن، می‌تواند کمک‌کننده باشد. مطمئن شوید که وضعیت نشستن شما پشت کامپیوتر، دارای مشکل نیست. مهم است که اطمینان حاصل کنید در زمان نشستن و کار کردن، سر شما رو به جلو خم نشده و کمر شما دولا نشده باشد. بیمار باید از راست نشستن خود اطمینان حاصل کند. یوگا، پیلاتس و تکنیک الکساندر می‌توانند وضعیت گردن را بهبود بدهند، اما کارایی واقعی آنها در درمان درد گردن قطعی نیست.
  • یک بالش نرم پشتیبان. این مورد می‌تواند در هنگام خوابیدن به بعضی افراد کمک کند. سعی کنید از بیشتر از یک بالش استفاده نکنید.
  • بسته‌های گرمایی. این بسته‌ها می‌توانند سفتی و سختی در عضلات درگیر را تسکین داده و برای برخی افراد مفید هستند.