سردرد پیشانی و چشم، شقیقه ای:علت، علائم و درمان

سردرد در اشکال مختلفی رخ می‌دهد و سردردهای پیشانی یکی از رایج‌ترین آن‌ها است که درد در پیشانی احساس می‌شود و ممکن است فقط در یک نقطه از پیشانی یا در سراسر پیشانی پخش شود. این درد همچنین ممکن است در کل صورت گسترش یابد و تا زمانی که رفع نشده باعث درد ناتوان‌کننده‌ای شود. گاهی درد پیشانی با نوع دیگری از سردرد همراه است که به‌عنوان سردرد شقیقه‌ای شناخته می‌شود و بر روی دو طرف جمجمه تأثیر می‌گذارد و اگرچه معمولاً کوتاه‌ مدت است ممکن است به‌صورت مکرر رخ دهد. سردرد پیشانی می‌تواند برای چند هفته ادامه داشته باشد اما این نوع درد خیلی شایع نیست. سردرد به علل بسیاری از بیماری‌ها ایجاد می‌شود بنابراین باید سردرد پیشانی را همراه با علائم دیگر ارزیابی کرد. اگرچه اکثر موارد سردرد پیشانی جدی نیستند اما شدت درد برای تشخیص اینکه یک بیماری زمینه‌ای علت است یا نه شاخص خوبی است.

سردرد پیشانی درد در ناحیه‌ی پیشانی و در بعضی موارد گونه‌ها و پل بینی است. سردرد در این ناحیه ممكن است سردرد تنشی، سردرد سينوسی يا ميگرن باشد. با بروز هرگونه سردرد که درد شدید یا مکرر دارد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا بیماری را تشخیص دهد. در حالی‌که همه موارد سردرد پیشانی نیاز به کمک متخصص ندارند، اگر درد شدید داشته باشید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. داشتن درد و رنج برای دوره‌های طولانی باعث نگرانی می‌شود و باید توسط متخصص مغز و اعصاب بررسی شود. بسته به نوع سردردی که دارید، ممکن است گاهی اوقات درد جلوی سر با انواع مختلف درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی تسکین یابد. به‌منظور درمان سردرد پیشانی، داروها همراه با تشخیص درست از عوامل احتمالی این درد باعث تسکین سریع، سردرد می‌شوند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو زمان با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

علل سردرد پیشانی

فشارخون

نگاه مداوم به چراغ‌های روشن و یا استفاده بیش‌ازحد از چشم مشکلی رایج است که منجر به فشار چشم و نهایتاً سردرد پیشانی می‌شود. اکثر مردم در محل کار برای مدت‌زمان طولانی روی صفحه‌نمایش کامپیوتر خیره می‌شوند و زمانی که به خانه می‌آیند نیز به خیره شدن به صفحه‌نمایش ادامه می‌دهند و باعث افزایش طول مدت نگاه به صفحه‌های روشن می‌شود.

سینوس‌ها

حفره سینوسی در قسمت قدامی جمجمه قرار دارد که شامل فضاهای خالی بزرگ است که پر از هوا در پشت بینی و در وسط صورت است. هنگامی‌که این ناحیه آلوده می‌شود و یا بیش‌ازحد پر می‌شود می‌تواند منجر به‌نوعی فشار درد و ایجاد سردرد پیشانی شود.

تنش عضلانی

علت سردرد حاد ناگهانی اسپاسم عضلانی یا تنگی ماهیچه پیشانی است که موجب سردرد می‌شود. سردرد پیشانی به علت تنش‌های عضلانی نیز به‌عنوان سردرد تنشی شناخته می‌شود. سردرد پیشانی می‌تواند در طول روز شدیدتر شود و پس از استراحت کمی کاهش یابد. تنش‌های عضلانی می‌تواند ناشی از استرس، خستگی، ضعف یا حتی کم‌آبی باشد.

میگرن

مشکلی که به‌عنوان سردردهای مکرر شناخته می‌شود و در کل پیشانی گسترش می‌یابد ممکن است به دلیل میگرن باشد. دلایل متعددی مانند تغییرات در سطوح هورمون‌های مغز یا دیگر عوامل محیطی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالاً فرد مبتلابه سردرد میگرنی است. سردردهای پیشانی به دلیل ميگرن با علائم ديگر مانند تاری ديد، تهوع، استفراغ و سرگيجه همراه است. علل دیگر سردرد پیشانی عبارت‌اند از:

• درد چانه یا گردن درد
  • آلرژی
  • بی‌خوابی یا سایر اختلالات خواب
  • مصرف غذاهای خاصی مانند گوشت حاوی نیترات
  • کم‌آبی بدن
  • افسردگی و اضطراب
  • تغییرات آب‌وهوا

علائم سردرد پیشانی

سردرد پیشانی اغلب با نشانه‌های اضافی و علائم بیماری زمینه‌ای همراه می‌شود. به‌عنوان مثال اگر یک بیمار مبتلابه عفونت سینوزیت باشد، علائم مشکلات تنفسی نیز وجود دارد. به یاد داشته باشید که سردرد پیشانی یک بیماری نیست بلکه علامت است. بعضی از شایع‌ترین علائم مرتبط با درد ناحیه پیشانی عبارت‌اند از:

• قرمزی، سوزش و اشک‌ریزی چشم
  • تاری دید و دوبینی
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی و عطسه
  • درد صورت، درد بینی، درد گونه، درد فک
  • تهوع و گاهی استفراغ

زمان مراجعه به پزشک

بیمار در صورت داشتن سردرد پیشانی و هر یک از موارد باید به پزشک مراجعه کند:

• خشکی گردن
  • گیجی
  • ضعف
  • دوبینی
  • حواس‌پرتی

بیشترین قسمت تشخیص سردرد پیشانی توسط خود بیمار است زیرا خود فرد است که نوع درد و شدت و طول مدت و زمان شروع درد را توصیف می‌کند. اغلب اوقات این توصیفات سرنخ‌های بیشتری را به دکتر ارائه می‌کند تا بتواند علت زمینه‌ای احتمالی برای بیماری خاصی را تشخیص دهد. انجام آزمایش‌های بیشتر مانند ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن به شناسایی ساختار مغز و تشخیص علت واقعی کمک می‌کند.

درمان سردرد پیشانی

با شناسایی و درمان مناسب علل زمینه‌ای سردرد پیشانی مانند سینوزیت، تنش چشم و سردرد تنشی تسکین فوری و مؤثر درد ممکن است.

داروها

درد در قسمت جلویی سر می‌تواند کاملاً ناتوان‌کننده باشد. بسته به علت خاص بیماری گزینه‌های درمان متفاوت است. هنگامی‌که پزشک تمام تست‌های لازم را برای رد کردن بیشترین علل جدی و البته نامربوط به سردرد پیشانی را انجام دهد و علت اصلی تشخیص داده شود، داروهای مورد استفاده برای سردرد پیشانی را تجویز می‌کند که شامل این موارد است:

• داروهای مسکن
  • آرام‌بخش عضلانی
  • مخدرها
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای
  • داروهای ضد انعقادی

تغییر سبک زندگی

ایجاد تغییرات در شیوه زندگی قطعاً توصیه می‌شود که شامل جلوگیری از قرارگیری در معرض نور بیش‌ازحد است که با کاهش ساعت کار با صفحه‌های روشن امکان‌پذیر است. اگر این کار امکان‌پذیر نیست توصیه می‌شود که در هر ساعت به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به چشم‌ها استراحت دهید تا از فشار به چشم‌ها جلوگیری شود. همچنین ممکن است تمرینات مربوط به تسکین سردرد پیشانی توصیه شود. اختصاص دادن زمانی برای استراحت و کاهش استرس نیز پیشنهادشده است. اجتناب از عوامل ایجادکننده سردرد پیشانی راهی عالی برای کمک به کاهش سردرد است. توصیه می‌شود برنامه منظم روزانه‌ای را که شامل ساعت تغذیه منظم و مقدار کافی خواب است نیز فراهم کنید. روش ترجیحی درمان سردرد سینوسی پیشانی شستشوی بینی با هوای مرطوب گرم است که معمولاً از دستگاه بخور دریافت می‌شود تا فشار سینوس و میگرن را کاهش دهد. اگر تلاش‌های بیمار برای کاهش سردرد پیشانی نتیجه‌ای نداده است به نظر می‌رسد مراجعه به پزشک بهترین گزینه باشد.