سردرد پشت سر و گردن (سردرد با منشا گردنی)؛ علت و درمان

سردردهای گردنی سردردهایی هستند که معمولا علت اصلی بروز آنها به درستی تشخیص داده نمی شود و نه تنها موجب احساس درد در سر بلکه در کناره‌های صورت نیز می‌شوند. هرچند اغلب افراد با سردردهای تنشی، سردردهای خوشه‌ای  و میگرن آشنایی دارند، اما سردرد گردنی دسته ای از انواع سردرد است که کمتر شناخته شده است. روش درمان سردرد گردنی به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. در ابتدا برای تسکین درد ممکن است پزشک داروهای مسکن و ضدالتهاب غیرتجویزی را به بیمار توصیه کند. در صورتی که این درد ناشی از آسیب مهره‌های گردن یباشد، احتمالا تزریق بلوک صعبی یا تزریق در مفاصل فاست برای بیحس کردن عصبی که موجب درد شده است، تجویز می‌شود. در صورتی که شخص دچار بیرون زدگی دیسک گردن باشد، ممکن است پزشک انجام جراحی برای برداشتن بافتی که بر روی عصب فشار وارد می‌کند، را تجویز کند. در صورتی که سردرد ناشی از گرفتگی عضلات گردن باشد، داروهای شل کننده عضلات تجویز می‌شوند.

اگر سر دردی دارید که به نظر می‌رسد منشاء آن مشکلات گردنی باشد،لازم است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب می‌تواند سردرد گردنی را را از سایر انواع سردردها تشخیص دهد. تشخیص سردرد گردنی کار مشکلی است چرا که علائم آن با سایر سردردها یکسان است و روند تشخیصی خاص و مشخصی برای ان وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بروز سردردهای گردنی این است که عضلات و ستون فقرات گردنی خود را سالمنگه دارید. سلامت عضلات و استخوان‌ها نیز با داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از کلسیم آغاز می‌شود. تاثیر قدرت و انعطاف پذیری عضلات گردن بر سلامت سر و گردن نیز امری بدیهی است. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

سردرد گردنی علل زیادی می‌تواند داشته باشد اما در برخی مواد علت بروز سردرد گردنی مشخص نیست:

• سردرد گردنی ممکن است بر اثر بروز مشکلاتی در ستون فقرات گردنی باشد که به ندریج و با مرور زمان بروز می‌کنند. برای مثال، افرادی که مشاغل خاصی مانند سلمانی، نجاری و رانندگی کامیون دارند ممکن است به مرور زمان به خاطر حالتی که در حین کار به گردن خود میگیرند دچار سردرد گردنی شوند.
  • گاهی اوقات افرادی که سر خود را بیش از حد جلوتر از بدن خود میگیرند، دچار سردرد گردنی می‌شوند. این عارضه با نام سر و گردن به جلو شناخته می‌شود و موجب می‌شود که فشار بسیار بیشتری بر گردن و کمر شخص وارد شود.
  • سردرد گردنی همچنین می‌تواند بر اثر زمین خوردن آسیب‌های ورزشی، آسیب شلاقی گردن (کشیدگی رباط) یا آرتروز باشد و یا ممکن است عصب‌های گردن به عللی تحت فشار قرار گرفته باشند.
  • وجود تومور در گردن یا شکستگی مهره‌های گردنی نیز می‌توان موجب سردرد گردنی شود.

عوامل بسیاری هستند که خطر بروز سردرد گردنی را افزایش می‌دهند، برخی از این عوامل عبارتند از:

• سیگار کشیدن: سیگار کشیدن موجب تسریع روند فرسایش دیسک‌ها می‌شود و موجب بروز درد در کل سیستم اسکلتی عضلانی فرد از جمله ستون فقرات می‌شود.
  • سن: افرادی با سن بالاتر بیشتر در معرض بروز سردردهای گردنی هستند.
  • بی‌خوابی: کیفیت پایین خواب بر اثر قرارگیری بدن در حالت نامناسب در هنگام خوابیدن، خطر بروز سر درد گردنی را افزایش می‌دهد.
  • کم تحرکی و ورزش نکردن: ضعیف بودن عضلات گردن و عدم چابکی و سلامت فیزیکی به طور کلی موجب درد گردن از هر نوعی می‌شود و از جمله درد گردنی که منجر به سردرد می‌شود.

زنان بیشتر از مردان دچار سردردهای گردنی می‌شوند چرا که استخوان بندی زنان ظریف تر و شکننده تر است و آنها بیشتر مستعد آسیب‌های شکستگی ستون فقرات گردنی هستند.

علائم سردرد پشت سر و گردن

یکی از علائم سردرد گردنی، دردی است که بر اثر حرکت ناگهانی گردن ایجاد می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌های سردرد گردنی نیز این است که این سردرد زنانی که بیمار برای مدت زمان طولانی گردن خود را در یک حالت نگه می‌دارد، تشدید می‌شود. سایر علائم عبارتند از:

• درد در یک طرف سر یا صورت
  • درد ثابت که حالت تپنده ندارد
  • سردرد در هنگام عطسه، سرفه یا کشیدن نفس عمیق
  • حمله ناگهانی درد که چند شاعت یا حتی چند روز طول می‌کشد.
  • خشکی گردن: بیمار نمی تواند به راحتی گردن خود را حرکت دهد.
  • درد که تنها در یک نقطه از سر می‌ماند مانند پشت سر، کنار یا جلوی سر

هرچند سردرد گردنی و میگرن با هم تفاوت دارند اما برخی علائم آنها یکسان است، از جمله:

• احساس بد در معده
  • احساس درد در شانه یا بازو
  • احساس ناراحتی در فضایی با نور زیاد
  • احساس ناراحتی با شنیدن صداهای بلند
  • تاری دید

برخی افراد به طور همزمان دچار سردرد گردنی و میگرن می‌شوند که تحت این شرایط تشخیص وضعیت بیمار مشکل می‌شود.

از انجایی که انواع بسیار مختلفی از سردرد لینک به مقاله سر درد وجود دارد، تشخیص این که سردرد بیمار از نوع گردنی است، کار بسیار مشکلی است. پزشک ابتدا به شرح حال بیمار گوش می‌دهد و سوالاتی در مورد وضعیت سلامتی او می‌کند. پزشک سعی می‌کند بفهمد که دقیقا کدام ناحیه از سر بیمار درد می‌کند و زمانی که سردرد رخ می‌دهد بیمار مشغول چه فعالیتی است. بنابراین به خاطر داشته باشید که موارد زیر را به پزشک خود بگویید:

• شدت پیدا کردن سردرد‌ها به مرور زمان
  • ابتلا به تب و لرز همزمان با سردرد
  • سابقه ضربه به سر قبل از سردرد

این موارد می‌توانند نشان دهنده سایر مشکلات یا بیماری‌هایی باشند که نیاز به اقدامات پزشکی فوری دارند. ممکن است پزشک برای پی بردن به علت سردرد بیمار انجام تست‌ها و آزمایشاتی را تجویز کند، از جمله:

• عکسبرداری با اشعه ایکس: از پرتوهای اشعه ایکس (رادیواکتیو بسیار ضعیف) برای ایجاد تصاویری از جمجمه و ستون فقرات گردنی استفاده می‌شود.
  • سی تی اسکن: در روش سی تی اسکن از چندین تصویر اشعه ایکس که از زوایای مختلف گرفته می‌شوند برای ایجاد تصویری دقیق تر از ساختارهای سر و گردن استفاده می‌شود.
  • اسکن ام آر آی (MRI): در ام آر آی از آهن رباهای قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری دقیق از سر، گردن و ستون فقرات استفاده می‌شود.
  • بلوک عصبی: در این روش داروی بی حس کننده مستقیما در اطراف عصب‌هایی در پشت سر و گردن تزریق می‌شود. در صورتی که با تزریق دارو در اطراف یک عصب مشخص، درد بیمار از بین برود، این موضوع نشان می‌دهد که سردرد بیمار احتمالا ناشی از التهاب همان عصب بوده است. تزریق بلوک عصبی یکی از راه‌های درمانی برای سردرد گردنی نیز محسوب می‌شود.
  • حرکت دادن سر: پزشک از بیمار می‌خواهد که گردن و سر خود را در جهت‌های خاصی حرکت دهد تا ببیند چه چیزی موجب تشدید درد بیمار می‌شود.
  • آزمایش خون: ممکن است پزشک بخواهد از طریق تست نمونه‌ی خون ابتلا به برخی بیماری‌هایی که موجب سردرد می‌شوند را بررسی کند.

درمان سردرد پشت سر و گردن

اگر بیمار به سردردهای گردنی دچار شود، روش‌های زیادی برای تسکین درد او یا برطرف کردن کامل درد وجود دارد :

دارودرمانی

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مانند آسپرین و ایبوبروفن)، شل کننده‌ی عضلات و سایر داروهای مسکن می‌توانند موجب بهبودی علائم شوند.

فیزیوتراپی

انجام حرکات کششی و ورزش می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. برای اطلاع از بهترین برنامه‌ی ورزشی برای خودتان می‌توانید با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید.

درمان دستی ستون فقرات

درمان دستی در واقع ترکیبی از فیزیوتراپی، ماساژ و روش‌های جااندازی مفاصل است. این درمان تنها باید توسط متخصص فیزیوتراپی یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام شود.

ریلکسیشن

روش‌های غیرجراحی برای تسکین درد عبارتند از: روشهای ریلسیشن مانند تفس عمیق، یوگا و طب سوزنی

اگر درد بیمار شدید باشد ممکن است پزشک عمل جراحی را تجویز کند تا فشار از روی عصب‌های درگیر از روی گردن برداشته شود. عمل جراحی به ندرت تجویز می‌شود.

پیشگیری

با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی خود می‌توانید به پیشگیری از بروز سردردهای گردنی کمک کنید:

• انجام حرکات کششی: اگر تمام روز پشت کامپیوتر می‌نشینید، زمانی را برای کشش دادن عضلات گردن و چرخاندن سر و خم کردن آن به طرفین بگذارید و این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.
  • تقویت عضلات گردن: هر روز تمامی عضلات بدن خود را ورزش دهید و بیشتر بر روی عضلات بالای کمر و گردن تمرکز داشته باشید.
  • شل کردن عضلات: ممکن است عضلات ذوزنقه ای در بالای کمر دچار گرفتگی شوند که این موضوع موجب درد و کشیدگی عضلات گردن می‌شود. انجام ماساژ در این ناحیه موجب آزادسازی این عضلات و شل شدن آنها می‌شود.
  • حالت صحیح گردن در هنگام خواب: یک بالشت از جنس غیر پر انتخاب کنید که تقریبا سفت است تا در هنگام خواب گردن شما در حالت مناسبی قرار داشته باشد.