سردرد هنگام و بعد از ورزش قابل پیشگیری و درمان است؟

سردردهای ناشی از فشار یا سردردهای ورزشی، گروهی از سندروم سردر هستند که با برخی از فعالیت‌های فیزیکی در ارتباط می‌باشند. این سردردها، معمولاً در هنگام فعالیت‌های شدید یا پس از آنها، به سرعت شدت می‌یابند. عوامل تشدید کننده‌ی این سردردها هر نوع فعالیت فیزیکی شدید مانند ورزش کردن، دویدن، بازی تنیس، آهسته دویدن، شنا کردن، وزنه‌برداری و غیره، می‌باشند. نوجوانان و جوانان بیشتر در معرض این نوع از سردردها هستند. در صورتی که سردردها قابل پیش‌بینی باشند، به این معنی که در زمان معین یا در صورت انجام فعالیت‌های مشخص رخ بدهند، می‌توان داروها را پیش از شروع سردرد آغاز کرد. در برخی از موارد، سردردهای ورزشی می‌توانند نشانه‌ای از وجود آنرمالی‌هایی در مغز یا وجود بیماری‌های دیگری باشند.

از آنجا که برخی از این اختلالات ممکن است خطرناک باشند، بیمارانی که هر گونه سردرد شدید را برای اولین بار احساس می‌کنند، باید برای رد موارد خطرناک، فوراً به دنبال مشاوره‌ی پزشکی باشند.

هر کسی که به دنبال انجام فعالیت‌های ورزشی، سردرد شدیدی را تجربه می‌کند، برای رد هر گونه علت اساسی زیربنایی، قطعاً باید توسط متخصص مغز و اعصاب تحت بررسی قرار بگیرد. آزمایشات احتمالاً شامل ام آر آی  از مغز و ام آر آ از عروق خونی موجود در مغز، و گاهی اوقات ضربات آهسته به نخاع می‌باشند. بسیاری از سردردهای ورزشی خوش‌خیم هستند. گرچه این سردردها ممکن است به تنهایی اتفاق بیفتند، اما به صورت شایع در افرادی وجود دارد که دارای حساسیت ارثی به میگرن می‌باشند. سردردهای ورزشی خوش‌خیم به درمان‌های معمولی سردرد پاسخ می‌دهند. برخی نیز با اندومتاسین که یک عامل ضد التهابی است که قبل از فعالیت ورزشی مصرف می‌شود و یا دیگر داورهایی مانند آسپرین بهبود می‌یابند.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت برای تشخیص و درمان سردرد خود می توانید با شماره های متخصص مغز و اعصابتماس بگیرید

انواع سردرد ورزشی

سردردهای ورزشی به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

• سردردهای ورزشی اولیه: این نوع سردردها معمولاً بی‌ضرر بوده و دنباله‌ی هیچ مشکل زیربنایی پزشکی نیستند. از این سردردها به راحتی و با استفاده از دارو، می‌توان پیش‌گیری کرد.
  • سردردهای ورزشی ثانویه: این سردردها پس از هر نوع فعالیت ورزشی و به دلیل دیگر مشکلات زیربنایی در مغز  مانند تومور مغزی یا خونریزی مغزی  ایجاد می‌شوند. بیماری‌های عروق کرونری نیز می‌توانند این سردردها را تشدید کنند. از سردردهای ورزشی ثانویه نباید غافل شد و این سردردها به توجه فوری پزشکی نیاز دارند.

سردردهای ورزشی اولیه در طول چند ساعت حل می‌شوند، در حالی که سردردهای ورزشی ثانویه ممکن است تا بیش از یک روز به طول انجامیده و در ذات خود خطرناک باشند.

دلایل ابتلا به سردرد ورزشی

دلایل بروز سردردهای ورزشی شامل موارد زیر می‌باشند:

• سردردهای ورزشی اولیه: علت دقیق این نوع از سردردهاشناخته شده نیست. با توجه به گفته‌ی کارشناسان، این سردردها در نتیجه‌ی انبساط رگ‌های خونی در مغز، به دلیل فعالیت‌های شدید رخ می‌دهند.
  • سردردهای ورزشی ثانویه: علت این سردردها، مشکلات زیربنایی جدی مانند موارد زیر می‌باشند:
  • خون‌ریزی زیر عنکبوتیه ، که نوعی خون‌ریزی است که در ناحیه‌ی میان مغز و غشای عنکبوتیه رخ می‌دهد.
  • هر گونه آنرمالی در رگ‌های خونی مغز
  • تومورها (سرطانی یا غیر سرطانی)
  • وجود مانع در جریان مایع مغزی- نخاعی
  • منباع خونی کاهش یافته به قلب
  • عفونت سینوس‌ها

با این حال، کسانی که دارای شرایط جدی هستند، ممکن است از سردرهای تضعیف کننده رنج ببرند. سردردهای آنها ممکن است شدیداً بر عملکرد کاری اثر گذاشته و حتی آنها را در انجام کارهای خانه نیز ناتوان کند. امروزه این وضعیت نیازمند توجه پزشکی حرفه‌ای می‌باشد. شرایط تهدید کننده‌ی حیات مانند تحریک مننژیتی و آنوریسم ممکن است باعث چنین سردردهایی شوند.

عوامل خطر ایجاد کننده‌ی سردردهای ورزشی عبارتند از:

• ورزش کردن یا شرکت در فعالیت‌های فیزیکی شدید در هوای گرم و داغ
  • ورزش کردن یا شرکت در فعالیت‌های فیزیکی شدید در ارتفاعات زیاد
  • سابقه‌ی خانوادگی یا سابقه‌ی پیشین ابتلا به میگرن.

سردردهای ورزشی اولیه در میان افراد جوان‌تر، دارای سن ۱۸ تا ۴۸ سال، بیشتر شایع می‌باشند- بخصوص در کسانی که دارای سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به میگرن هم باشند. از سوی دیگر، افراد مسن‎تر، یعنی کسانی که بیش از ۵۰ سال سن دارند، با احتمال بیشتری به سردردهای ورزشی ثانویه، که به دلیل بیماری‌های زیربنایی ایجاد می‌شوند، مبتلا می‌گردند.

علائم سردردهای ورزشی

سردردهای ورزشی اولیه دارای علائم زیر می‌باشند:

• احساس خفقان
  • بیمار این سردرد را در زمان انجام فعالیت شدید یا پس از انجام آن فعالیت تجربه می‌کند.
  • معمولاً در دو طرف سر احساس می‌شود.

سردردهای ورزشی ثانویه دارای علائم زیر می‌باشند:

• با احساس خفقان همراه بوده و در زمان انجام فعالیت شدید یا پس از آن رخ می‌دهد.
  • معمولاً به صورت دو طرفه می‌باشد.
  • بیمار دارای تهوع است.
  • بیمار ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهد.
  • بیمار دوبینی یا دیگر اختلالات بینایی  را تجربه می‌کند.
  • سفتی گردن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

فرد باید به دنبال توصیه‌های پزشکی باشد اگر:

• سردرد او بیش از چند ساعت طول بکشد.
  • سردرد به صورت ناگهانی، مانند رعد و برق، عارض شود.
  • سن بیمار بیشتر از ۴۰ سال باشد.
  • فرد علائم و نشانه‌های دیگری از قبیل تهوع، استفراغ یا اختلالات بینایی نیز داشته باشد.

آزمایشات مورد نظر برای سردردهای ورزشی شامل موارد زیر می‌باشند:

• سی تی اسکن : این آزمایش تصویرهای مقطع عرضی را از مغز گرفته و در یافتن این موضوع کاربرد دارد که آیا خون‌ریزی داخلی یا خارجی در مغز رخ داده است یا خیر.
  • ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) : امواج رادیویی و فیلد مغناطیسی برای تولید تصویرهای مقطع عرضی از ساختارهایی که در مغز وجود دارند، استفاده می‌شوند.
  • ام آر آ (آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی) و سی تی آنژیوگرافی  این آزمایشات برای دسترسی به رگ‌های خونی در مغز، انجام می‌شوند.
  • سوراخ کمری یا ضربه‌ی آهسته به نخاع در صورتی انجام می‌شوند که آغاز سردرد در ذات خود ناگهانی بوده و بقیه‌ی آزمایشات تصویربرداری مغز، نتایج نرمالی را نشان دهند.

درمان سردردهای ورزشی

در مورد سردردهای ورزشی ثانویه، حل کردن علت زیربنایی، سردرد را درمان خواهد کرد.

سردردهای ورزشی معمولاً خوش‌خیم بوده و می‌توانند با روش‌های غیر دارویی کنترل شوند. داروها در پیش‌گیری و درمان سردردهای ورزشی اولیه کمک‌کننده هستند. اگر این سردردها قابل پیش‌گیری باشند، داروها می‌توانند در حدود یک ساعت پیش از انجام فعالیت فیزیکی از قبیل دویدن آهسته، پیاده‌روی و غیره مصرف شوند. اگر سردردها قابل پیش‌گیری نباشند، آنگاه داروهای پیش‌گیرنده ممکن است به صورت روزانه مصرف شوند. داروهای زیر به پیش‌گیری از این سردردها کمک می‌کنند:

• داروهای ضد التهابی مانند اندومتاسین معمولاً برای سردردهای ورزشی که دارای هیچ علت زیربنایی نیستند، تجویز می‌شوند.
  • داروهای ضد فشار خون مانند پروپرانولول (ایندرال) نیز برای جلوگیری از سردردهای ورزشی مصرف می‌شوند.

جلوگیری از سردرد بعد از ورزش

سردردهای ورزشی می‌توانند یک وضعیت مادام العمر باشند. این بیماری می‌تواند به سادگی از یک ناگواری ساده به بیماری کاملی تبدیل شود که شامل پیامدهای جدی برای شغل بیمار، خانواده‌ی او و زندگی او باشد. بنابراین بیماران مبتلا به سردردهای ورزشی، باید روش‌های کنترلی مرتبط را به منظور ماکزیموم کردن راحتی و استقلال به کار گیرند تا بتوانند تا حد امکان زندگی طبیعی خود را ادامه دهند. پیش‌گیری‌های موجود برای سردردهای ورزشی عبارتند از:

• پرهیز از ورزش کردن و درگیر شدن در هر فعالیت شدید فیزیکی در آب و هوای گرم و مرطوب
  • گرم کردن پیش از هر فعالیت شدید نیز به پیش‌گیری از سردردهای ورزشی کمک می‌کند.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب برای جلوگیری از کم آب شدن بدن و سردرد
  • پرهیز از ارتفاعات بالا در صورتی که فرد در این مکان‌ها در معرض سردرد قرار می‌گیرد.
  • مصرف دارو برای سردرد در صورتی که این داروها پیش‌گیرنده باشند.
  • دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم نیز همیشه به بهبود هرگونه مسئله‌ی مرتبط با سلامت کمک می‌کند.