سردردهای صبحگاهی(بعد از خواب) و سردرد در خواب؛ علت و درمان

از آنجایی که بدن در صبح زود، بیشتر آدرنالین تولید می‌کند و اندورفین (داروی مسکن طبیعی بدن) کمتری دارد برخی از انواع سردرد در آن زمان رخ می‌دهد.سردرد می‌تواند در قسمت‌های مختلف سر، گردن و جمجمه، درد ایجاد کند. بسته به نوع سردرد، درد ممکن است از شدت خفیف تا شدید باشد و ممکن است همراه با تهوع، استفراغ، کشیدگی عضلات، درد چشم، پلک زدن یا سایر علائم باشد. گام اول برای از بین بردن سردرد شبانه تشخیص عواملی که باعث سردرد شده‌اند و سپس اجتناب از آنهاست. اگر حتی پس از اجتناب از عوامل استرسزا همچنان تجربه سردرد صبحگاهی ادامه داشت، برای ارزیابی کامل با پزشک مشورت کنید.ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به ویژگی‌هایی مانند زمان حمله، فرکانس و مکان برای تشخیص نوع سردرد توجه می‌کنند و یک برنامه درمان طراحی می‌کنند.

با آماری که قبلا در مورد اینکه ما به اندازه کافی خواب دریافت نمی‌کنیم، ذکر کردیم از لحاظ کمیت وقتی که کیفیت خواب تحت تاثیر سردرد قرار می‌گیرد، حتی خسته کننده نیز می‌شود. ممکن است متوجه شوید که سردردها شما را در شب از خواب بیدار می‌کنند یا اینکه شما قبل از خواب از آنها رنج می‌برید.به ندرت سردردهای شبانه ناشی از یک بیماری جدی هستند، اما اگر شما با یک سردرد بسیار شدید از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است نیاز باشد که شما بلافاصله به یک نورولوژیست مراجعه کنید. خواب شما برای حفظ هشیاری و وضوح عملکرد روزانه مهم است، بنابراین برای مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب جهت بحث در مورد سردرد‌های شبانه خود تصمیم بگیرید و مطمئن باشید هر شب برای استراحت خود به اندازه کافی زمان اختصاص دهید. در نهایت، خواب بهتر بدون سردرد به معنای یک روز بهتر است.جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره‌های     متخصص مغز و اعصاب  تماس بگیرید.

دلایل سردرد در خواب و درمان آنها


سردرد مربوط به خواب (hypnic headache)

سردرد مربوط به خواب، یا سردرد ساعت زنگ دار (alarm clock headache)، فقط در طول خواب رخ می‌دهد. این افراد معمولا هر شب با رنج در یک زمان مشخص بیدار می‌شوند. درد از شدت خفیف تا متوسط است، و معمولا از ۱۵ دقیقه تا دو ساعت یا بیشتر طول می‌کشد. علت این سردرد شناخته شده نیست. اینکه این سردرد در یک زمان مشخص از هر شب اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد که ارتباطی بین ریتم‌های روزانه و چرخه خواب و بیداری وجود دارد. سردرد مربوط به خواب معمولا در طول خواب REM (خواب فعال) و یا مرحله خواب رویا رخ می‌دهد. کاهش میزان ملاتونین (هورمونی است که بر روی خواب تاثیر می‌گذارد) که با افزایش سن رخ می‌دهد، ممکن است در بروز این سردرد نقش داشته باشد.

داروهایی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

  • مسدود کننده کانال کلسیم
  • کافئین
  • توپیرامات (Topamax)
  • ضد التهاب، مانند اندومتاسین (Indocin)
  • ملاتونین که چرخه خواب بیمار را کنترل می‌کند

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی یک اصطلاح است که برای اشاره به مواردی به کار می‌رود که قند خون برای حفظ عملکرد طبیعی بدن بسیار کم است. اگر حمله هیپوگلیسمی در حال خواب در فردی رخ دهد، بیمار ممکن است متوجه شود که در هنگام شب احساس سوزش و سردرد دردناک دارد. یک میان وعده متعادل سبک قبل از خواب، مانند تمامی کراکرهای گندم با پنیر، به حفظ قند خون در هنگام خواب و جلوگیری از بروز هیپوگلیسمی در شب کمک خواهد کرد.

سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای، سردردهای ساعت زنگ‌دار نیز نامیده می‌شوند زیرا اغلب در طول شب و یا صبح زود بیمار را از خواب بیدار می‌کنند. سردردهای خوشه‌ای ناگهان شروع می‌شوند و تنها زمان کوتاهی ادامه دارند، اما بیمار ممکن است از یک یا چهار مورد از این سردردها در هر روز برای هفته‌ها یا ماه‌ها رنج ببرد. بین دوره‌های سردرد، بیمار ممکن است برای چند ماه یا حتی سال‌ها قبل از شروع دوباره این درد، بدون علائم باشد. اکسیژن، تغییر سبک زندگی و داروها برای از بین بردن و جلوگیری از این نوع حملات سردرد کمک می‌کنند.

آپنه خواب

افرادی که از سردرد خوشه‌ای رنج می‌برند ممکن است به آپنه خواب نیز مبتلا باشند (وضعیتی که تنفس موقع خوابیدن موقتا قطع می‌شود). هنگامی که فرد به آپنه خواب مبتلا می‌شود، تغییراتی در مسیر تنفسی فرد اتفاق می‌افتد که به طور موقت تنفس را متوقف می‌کند. بیمار در این حالت بریده بریده نفس می‌کشد و اغلب به فردی که همراه اوست را از مشکل آگاه می‌کند.

از مواردی که این مشکل را پیچیده‌تر می‌کند این است که اکثر افراد مبتلا به آپنه خواب از شرایط خود بی‌اطلاع هستند و بنابراین هرگز به دنبال درمان این مشکل نیستند. آپنه خواب معمولا باعث تشدید سردرد خوشه‌ای می‌شود و ممکن است به ویژه در هنگام شب فرد را بیدار کند. اگر فرد در طول شب با سردرد خوشه بيدار شود و يا متوجه شود که دوره‌ای از سردرد خوشه‌ای را پس از بيدار شدن تجربه مي‌کند، ممكن است صحبت با پزشک در مورد احتمال آپنه خواب بيمار، ارزشمند باشد.

سردرد ناشی از تنش و استرس

برای بعضی از مردم، شب، نقطه عطفی برای استراحت روز پر استرس و تکاپوی سپری شده است، در حالی که این افراد در طول روز هیچ زمانی را به آرامش و مراقبت از خود، اختصاص نداده‌اند. سردرد تنشي شايع‌ترين نوع سردرد است و اغلب از طريق تنش‌هاي مختلف ناشي از کار، مدرسه و زندگي شخصي اتفاق مي‌افتد. خستگی و نگرانی می‌تواند موجب ایجاد سردرد در هنگام خواب فرد شود و کمبود خواب پس از آن موجب سردرد بیشتر، و منجر به یک چرخه خواب نادرست می‌شود. اگر بیمار قادر به یافتن راه‌هایی برای مدیریت استرس باشد، ممکن است دریابد که سردردهای شبانه او بهتر شده‌اند و او می‌تواند به گونه‌ای که بدنش نیاز دارد، استراحت کند.

سردرد سینوسی

سردرد سینوسی ناشی از التهاب معابر سینوسی در پشت گونه، بینی و چشم است. به طور مشخص، درد در ناحیه صورت و جلوی سر است و زمانی که بیمار به جلو خم می‌شود و یا پس از بیدار شدن در صبح، بدتر می‌شود. این بیماران از گلودرد، آبریزش بینی و یا ترشحات مخاطی پشت حلق، نیز شکایت دارند. درمان آلرژی‌های ایجاد کننده این اختلال یا عفونت سینوسی علائم را از بین می‌برد.

داروهای سردرد بیش از حد

مصرف دارو برای سردرد بیش از دو بار در هفته می‌تواند موجب سرگیجه یا سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود. بیدار شدن از خواب با سردردی در هر دو طرف سر، کمتر نتیجه گرفتن از مصرف داروی بیشتر برای برطرف کردن سردرد، بدتر شدن درد سردرد و سردرد بیش از ۱۵ بار در ماه، از علائم این نوع سردرد است. شایع‌ترین داروهایی که باعث سردرد می‌شوند، آسپرین، استامینوفن، کافئین، مواد مخدر، ترامادول، داروهای میگرنی و داروهای ضد انعقاد هستند. متوقف کردن مصرف دارو معمولا نشانه‌ها را از بین می‌برد، گرچه این روند چندین هفته طول می‌کشد.

تجربه خواب خوب شبانه


موارد مختلفی وجود دارد که فرد می‌تواند برای جلوگیری از سردرد انجام دهد و یک خواب شبانه خوب را تجربه کند. برخی از گزینه‌ها عبارتند از:

  • در مورد آنچه بیمار قبل از خواب می‌خورد هوشیار باشید، زیرا همانطور که گرسنگی و قند خون پایین می‌تواند باعث سردرد شود، خوردن غذای بیش از حد (به ویژه اگر فرد به یک میگرن شناخته شده مبتلا باشد) نیز می‌تواند به جز مشکلات معده باعث سردرد شود.
  • در طول روز بدن خود را هیدراته کنید و از نوشیدن مقدار زیادی آب در شب پرهیز کنید. اطمینان حاصل کنید که فرد به طور مداوم از کمبود آب جلوگیری می‌کند، زیرا کم آبی بدن می‌تواند باعث سردرد شود. به جای نوشیدن مقادیر زیاد آب قبل از خواب، که ممکن است فرد وادار به استفاده از توالت در اواسط شب کند، سعی کنید هیدراتاسیون را در طول روز حفظ کنید.
  • از اینکه فرد خواب کافی دریافت می‌کند اطمینان حاصل کنید. البته به طور واضح کیفیت خواب نیز مهم است، اما به عنوان مثال چهار ساعت خواب مفید، برای اکثر افراد کافی نیست. بعضی از مردم برای همه چیز وقت می‌گذارند به جز خوابیدن و این می‌تواند آنها را دچار سردرد کند. اگر فرد از برنامه‌ریزی استفاده می‌کند، باید هشت ساعت از روز را در برنامه خود به خواب اختصاص دهد.
  • ورزش. ورزش کاردیو درست قبل از خواب ممکن است فرد را بیدار نگه دارد اما انجام آن در ساعات اولیه روز، می‌تواند استرس را از بین ببرد و موجب بهبود گردش خون و جلوگیری از سردرد دردناک شبانه شود.
  • داروها. با توجه دقیق به مواردی که موجب سردردهای بیمار می‌شود، پزشک ممکن است داروهایی برای جلوگیری از سردرد شبانه و همچنین درمان کسانی که در معرض این بیماری هستند، تجویز کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *