دوبینی چشم و تاری دید: علت ها ، علائم و درمان

اگر دو چشم متقارن نباشند و دو هدف مختلف را در لحظه ببینند، دو تصویر متفاوت و نامتقارن به مغز ارسال می‌کنند. زمانی که تصاویر به مغز می‌رسد مغز در یک لحظه از هر دو تصویر استفاده کرده و باعث ایجاد دوبینی می‌شود. دوبینی خطرناک است بنابراین مغز به طور طبیعی در برابر آن واکنش نشان می‌دهد. مغز در تلاش برای پیشگیری از بروز دوبینی از پردازش یکی از عکس‌ها اجتناب می‌کند و این بدان معناست که مغز یک چشم را نادیده می‌گیرد. به دلیل توانایی مغز در نادیده گرفتن یک چشم، دوبینی فرد بدون نیاز به درمان و معاینه از بین می‌رود. به یاد داشته باشید که علل بروز دوبینی هنوز وجود دارد و درمان نکردن آن باعث از دست رفتن بینایی یک چشم می‌شود. زمانی که یک چشم دید خود را از دست داد فرد درک درستی از عمق تصویر و بینایی استریو نخواهد داشت. به هر حال، از دست رفتن بینایی موقتی و قابل درمان است.

برای تعیین علل دوبینی همیشه باید برای معاینه به چشم‌پزشک مراجعه شود. دوبینی نشانه وجود یک موضوع غیرعادی در چشم، مغز یا سیستم اعصاب است. برای مشخص کردن مشکل باید معاینه جامعی توسط یک متخصص مغز و اعصاب انجام شود. در بسیاری از موارد، تصویر اضافی که شما در میدان دید خود می‌بینید به دلیل وجود برخی بیماری‌های قابل درمان است اما تغییرات ناگهانی در دید به توجهات فوری پزشکی نیاز دارد. برخی از بیماری‌ها به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارند تا از نابینایی دائمی یا بروز عوارض مهلک پیشگیری شود. انتخاب روش درمان به میزان زیادی به علل و نوع مشکل بستگی دارد. معمولاً اقدامات درمانی شامل تمرین دادن چشم، استفاده از عینک و انجام عمل‌های جراحی می‌شود. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت تشخیص و درمان دوبینی و تاری دید با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

علل دوبینی چشم

دوبینی یک چشمه دوبینی است که فقط در یک چشم اتفاق می‌افتد. دوبینی حتی زمانی که یک چشم آن را جبران می‌کند ادامه دارد. دوبینی زمانی که فرد به جهت‌های دیگری نگاه می‌کند از بین نمی‌رود. دوبینی یک چشمه ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

آستیگماتیسم

آستیگماتیسم ممکن است به دلیل انحنای غیرعادی سطح جلویی قرنیه ایجاد شود.

کراتوکونوس یا قرنیه مخروطی

قرنیه به مرور زمان نازک و مخروطی شکل می‌شود.

لکه قرنیه

لکه قرنیه ضخیم شدن ملتحمه چشم، غشای مخاطی نازک که در سطح داخلی پلک‌ها قرار دارد و سفیدی چشم را تشکیل می‌دهد است. این ضخامت به سمت قرنیه که قسمت شفاف سطح چشم است گسترش می‌یابد.

آب‌مروارید

عدسی چشم به مرور زمان شفافیت خود را از دست می‌دهد. عواملی که احتمال این عارضه را افزایش می‌دهد عبارتند از افزایش سن (سن بالای ۶۵ سال)، آسیب‌دیدگی چشم یا ابتلا به دیابت به مدت طولانی، استعمال دخانیات، مصرف داروهای استروئیدی یا انجام پرتو درمانی

عدسی چشم جابجا شده

رباط‌هایی که عدسی چشم را نگه می‌دارند ممکن است آسیب دیده و باعث شود که عدسی از محل خود خارج شود. این عارضه ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی چشم یا ابتلا به بیماری سندرم مارفان ایجاد شود.

وجود توده یا ورم در پلک

این بیماری ممکن است به جلوی چشم فشار وارد کند.

خشکی چشم

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که چشم‌های بیمار به اندازه کافی اشک تولید نکنند.

برخی مشکلات شبکیه

دوبینی ممکن است زمانی که سطح شبکیه به طور کامل هموار نیست ایجاد شود. سطح شبکیه ممکن است به دلایل مختلفی دچار ناهمواری شود. هر بیماری که بر یک یا چند عضله از عضلات کره چشم که وظیفه کنترل جهت نگاه کردن را بر عهده دارند تأثیر بگذارد باعث دوبینی دوچشمی می‌شود. این‌ها اکسترا اکولار نامیده می‌شوند. برخی از این مشکلات و بیماری‌ها عبارتند از:

لوچی

این یک عدم تقارن در چشم است که در دوران کودکی ایجاد شده و بر چشم کودکان زیر ۶ سال تأثیر می‌گذارد.

آسیب‌دیدگی عصب‌های کنترل‌کننده عضلات اکسترا اکولار

عصب‌ها ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی مغز ناشی از عفونت، ام اس، سکته مغزی، وارد آمدن ضربه شدید به مغز یا ابتلا به تومور مغزی به خصوص توموری که در قسمت پایین پشت مغز ایجاد شده باشد دچار آسیب‌دیدگی شوند. توموری که در سوکت چشم رشد کرده باشد یا ضرب‌دیدگی سوکت چشم ممکن است باعث آسیب‌دیدگی عصب‌ها و ریشه آن‌ها که وظیفه کنترل چشم را بر عهده دارند شود.

ابتلا به دیابت

این بیماری ممکن است باعث آسیب‌دیدگی عصب‌هایی شود که وظیفه کنترل حرکات عضلات چشم را بر عهده دارند. در برخی موارد ممکن است این آسیب‌دیدگی قبل از این که فرد متوجه شود که به دیابت مبتلا شده است اتفاق بیفتد.

ضعف عضلانی گریوس

این یک بیماری عصبی عضلانی است که باعث خستگی سریع کودک و ضعیف شدن او می‌شود. این بیماری به دلیل این که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به محل‌هایی که عصب‌ها پالس را به عضلات ارسال می‌کنند و دستور انقباض را به آن‌ها می‌رسانند حمله می‌کند ایجاد می‌شود.

بیماری گریوس

این بیماری یکی از علل شایع پرکاری تیروئیدی است. برخی از افراد مبتلا به بیماری گریوس به دلیل تورم و ضخیم شدن عضلاتی که چشم را در سوکت آن حرکت می‌دهند دچار دوبینی می‌شوند.

آسیب‌دیدگی عضلات چشم

عضلات سوکت چشم ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی یا وارد آمدن ضربه به صورت به خصوص به دلیل شکستگی استخوان‌ها نازک سوکت چشم دچار آسیب‌دیدگی شوند.

دوبینی ممکن است علامتی نداشته باشد. بسته به دلیل ابتلا به دوبینی بیمار باید به موارد زیر توجه داشته باشد:

• عدم تقارن یک یا دو چشم (چشم سرگردان یا چشم لوچ)
  • درد در زمانی که بیمار چشم‌های خود را حرکت می‌دهد.
  • درد در اطراف چشم مانند درد در شقیقه یا ابروها
  • سر درد
  • ضعف در چشم‌ها یا در هر قسمت دیگر
  • افتادگی پلک‌ها

تشخیص دوبینی چشم

تشخیص دوبینی یک چشمه یا دو چشمه معمولاً ساده است اما تعیین علت ابتلا به دوبینی ممکن است دشوار باشد. اگر شما به دوبینی مبتلا هستید، علائم و تجربه دید و بینایی شما می‌تواند به تشخیص کمک کند. ممکن است پزشک اقدامات زیر را نیز انجام دهد:

• سوابق کامل علائم: توضیح کامل مشکلات بینایی برای پزشک می‌تواند به برطرف کردن علل احتمالی و تصمیم‌گیری در مورد این که کدام آزمایش‌ها می‌توانند مفید باشند کمک کند.
  • سوابق کامل پزشکی: پزشک ممکن است عوامل زمینه‌های نظیر دیابت، بیماری‌های تیروئید یا اختلالات عصبی که می‌توانند باعث ابتلا به دوبینی شوند را مورد بررسی قرار دهد.
  • سوابق پزشکی خانواده: اگر اعضای خانواده دچار مشکلات یا اختلالات دوبینی باشند باید به پزشک اطلاع داده شود. این موارد ممکن است به تشخیص علل بیماری کمک کند.

معاینه جامع بالینی نیز به پزشک در یافتن علل احتمالی ابتلا به دوبینی کمک می‌کند. این معاینات شامل موارد زیر می‌شود:

• آزمایش خون برای بررسی وجود عفونت در بدن
  • بررسی بینایی و معاینه کامل چشم
  • آزمایش حرکات چشم
  • آزمایش‌های مسمومیت
  • آزمایش قند خون
  • آزمایش‌های تصویری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی

قبل از شروع درمان باید علل دوبینی توسط پزشک تشخیص داده شود. در بسیاری از موارد، مسائل مرتبط با بینایی با درمان علل زمینه‌های برطرف می‌شوند. متداول‌ترین روش‌های درمان دوبینی عبارتند از:

استفاده از لنزهای اصلاح‌کننده

استفاده از عینک یا لنز می‌تواند مشکلات دوبینی را اصلاح کند. برای مثال، منشورهای روی لنز عینک‌ها می‌تواند دوبینی چشم را برطرف کرده و دید را تنظیم نمایند.

استفاده از چشم‌بند

پوشاندن یک چشم ممکن است دوبینی را برطرف کند. با این که این کار یک راه حل بلند مدت نیست اما پوشاندن یک چشم می‌تواند به مدیریت دوبینی تا زمانی که راه حل دائمی مشخص شود کمک کند.

تمرین دادن چشم

اگر دوبینی چشم بیمار به دلیل ضعف یا خستگی عضلانی چشم باشد، پزشک به بیمار تمریناتی را می‌دهد که می‌تواند به بازیابی قدرت عضلات چشم کمک کند. زمانی که عضلات چشم تقویت شدند مشکلات بینایی و دوبینی نیز اصلاح می‌شود.

تزریق بوتاکس

تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) می‌تواند عضلات قوی‌تر چشم را در برابر عضلات ضعیف‌تر از کار انداخته و باعث ایجاد تعادل بین عضلات شود.

انجام عمل جراحی

بسته به دلیل ابتلا به دوبینی ممکن است برای اصلاح این مشکلات نیاز به انجام عمل جراحی روی چشم بیمار باشد. همچنین افراد مبتلا به برخی بیماری‌های چشم مانند آب‌مروارید یا مشکلات دیگر بینایی ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی برای درمان مشکلات چشم خود داشته باشند عمل جراحی برای اصلاح مشکلات بینایی، دوبینی را نیز برطرف می‌کند.

پیشگیری

می‌توان از برخی از علل ایجادکننده دوبینی پیشگیری کرد. برای کمک به پیشگیری از دوبینی ناشی از وارد آمدن ضربه به سر می‌توانید از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی استفاده کنید یا از عینک‌های محافظ در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی پربرخورد یا در هنگام انجام فعالیت‌های مرتبط با شغل خود که در آن‌ها احتمال آسیب‌دیدگی چشم زیاد است استفاده کنید. افراد مبتلا به دیابت با کنترل میزان قند خون خود می‌توانند احتمال آسیب‌دیدگی‌های عصبی که ممکن است منجر به دوبینی شوند را کاهش دهند. از ابتلا به آب‌مروارید که به دلیل افزایش سن ایجاد می‌شود یا برخی از علل ایجادکننده دوبینی که با افزایش سن مرتبط هستند نمی‌توان پیشگیری کرد.