بهترین روش های درمان ضعف عضلانی و احساس ضعف در دست و پا

تمام افراد ممکن است گاهی ضعف عضلانی را تجربه کنند. ضعف عضلانی به معنی کمبود قدرت در یک یا چند عضله است. ضعف عضلانی بیماری نیست، بلکه یکی از علائم بیماری است که در اکثر بیماری‌های عصبی، عضلانی و اختلالات متابولیک دیده می‌شود. بسته به علت ضعف عضلانی، ممکن است ضعف در یک عضله یا در تمام عضلات ایجاد شود. ممکن است ضعف عضلانی با درد، آتروفی، گرفتگی عضله یا علائم دیگر همراه باشد. با وجود این، اگر ضعف عضلانی بیش از چند روز طول کشیده و شدیدتر شد، فرد به درمان نیاز خواهد داشت.

ضعف عضلانی باعث ایجاد مشکلات و بیماری‌های بسیار می‌شود. برخی از این بیماری‌ها ارثی هستند، اما برخی دیگر در اثر عفونت یا علل دیگر به وجود می‌آیند. در بسیاری از موارد، علت ضعف عضلانی ناشناخته است. بدون دانستن علت ضعف عضلانی، نمی‌توان درمان را شروع کرد. متخصص اعصاب از آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص علت ضعف عضلانی استفاده می‌کند. زمانی که بیماری تشخیص داده شد، از چندین روش درمانی، از جمله طب فیزیکی، برای کمک به بیمار و برگشت او به زندگی عادی استفاده خواهد شد.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره های متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

دلیل ضعف عضلانی

ممکن است ضعف در یک قسمت یا در تمام بدن باشد. ضعفی که در یک قسمت از بدن باشد بیشتر قابل توجه است. ضعف یک قسمت از بدن ممکن است در اثر موارد زیر به وجود آید:

• پس از سکته مغزی
  • پس از آسیب به یکی از اعصاب
  • در هنگام عود بیماری ام اس

ممکن است بیمار احساس ضعف کند اما در حقیقت قدرت او کم نشده باشد. این حالت را، ضعف ذهنی می‌نامند. ضعف ذهنی ممکن است در اثر عفونتی مانند آنفلوانزا به وجود آمده باشد. در برخی موارد ممکن است قدرت بیمار کم شده باشد که در چنین مواردی پزشک با معاینه جسمی به کاهش قدرت بیمار پی خواهد برد. ضعفی که با کاهش قدرت فرد همراه باشد را ضعف عینی می‌نامند.

ممکن است ضعف در اثر یک بیماری یا مشکلی که بر سیستم‌های مختلف بدن، از جمله سیستم‌های زیر تاثیر گذاشته ایجاد شده باشد:

متابولیک (سوخت و ساز بدن)

• غدد فوق کلیوی هورمون کافی تولید نمی‌کنند (بیماری آدیسون)
  • غدد پاراتیروئید هورمون پاراتیروئید بسیاری تولید می‌کنند (هیپرپاراتیروئیدیسم یا پرکاری پاراتیروئید)
  • مقدار سدیم یا پتاسم در بدن کم است
  • غده تیروئید پر کار است (تيروتوکسيکوز)

سیستم مغز و اعصاب (سیستم عصبی)

• بیماری سلول‌های عصبی موجود در مغز و ستون فقرات (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک)
  • ضعف عضلات صورت (فلج بل)
  • اختلالات عملکرد مغز و سیستم عصبی (فلج مغزی)
  • التهاب اعصاب که باعث ضعف عضلانی می‌شود. (سندرم گولین بار)
  • عصب تحت فشار (مانند دیسک کمر)

بیماری عضلانی

مسمومیت

• بوتولیسم
  • مسمومیت (حشره کش‌ها، گاز اعصاب)
  • مسمومیت با نرم تنان صدف‌دار

موارد دیگر

• کمبود سلول قرمز سالم در خون (آنمی)
  • اختلال عضلات و اعصاب کنترل کننده‌ی آنها (میاستنی گراویس یا ضعف وخیم عضلانی)
  • فلج اطفال

زمان مراجعه به پزشک

اگر بیمار هر یک از علائم زیر را داشت، باید به پزشک مراجعه کند:

• ضعف ناگهانی، مخصوصا اگر ضعف فقط در یک قسمت باشد و هیچ گونه علامت دیگری، مانند تب، نداشته باشد.
  • ضعف ناگهانی پس از ابتلا به بیماری ویروسی.
  • ضعف بدون دلیل که برطرف نشود.
  • ضعف یک قسمت از بدن.

پزشک یک معاینه جسمی از بیمار انجام خواهد داد. او از بیمار سوالاتی در مورد ضعف عضلانی‌اش خواهد پرسید، مثلا اینکه ضعف چه زمانی شروع می‌شود، چه مدت طول می‌کشد، و آیا همیشه وجود دارد یا در برخی مواقع خاص ایجاد می‌شود. همچنین در مورد داروهای مصرف شده یا اینکه آیا اخیرا ضعف عضلانی داشته است یا خیر سوالاتی پرسیده می‌شود.

پزشک قلب، ریه‌ها و غده تیروئید بیمار را دقیقا معاینه می‌کند. اگر ضعف فقط در یک قسمت از بدن باشد، در هنگام معاینه‌ی جسمی پزشک به اعصاب و عضلات توجه می‌کند.

آزمایش‌هایی که ممکن است برای بیمار تجویز شوند عبارتند از:

• آزمایش‌های خون برای بررسی بیماری‌های خود ایمنی
  • آزمایش‌های خون، مانند آزمایش الکترولیت‌ها و CBC
  • آزمایش لومبار پانکچر (تهیه‌ی نمونه از مایع مغزی نخاعی یا CSF)
  • ام آر آی یا سی تی اسکن از سر و ستون فقرات
  • نمونه برداری از عضله
  • بررسی هدایت عصبی
  • آزمایش ادرار

بهترین روش‌های درمان

پزشک با توجه به موارد زیر، روش درمان مناسب برای کاهش ضعف عضلانی را انتخاب می‌کند:

• سن ، وضعیت کلی سلامت و سوابق پزشکی بیمار
  • میزان پیشرفت بیماری
  • علت ایجاد بیماری
  • تحمل بیمار در برابر داروها، روش‌ها و درمان‌های موجود
  • انتظارات بیمار از دوره درمان
  • عقیده و اولویت‌های بیمار.

انتخاب درمان مناسب برای ضعف عضلانی به تشخیص بیماری بستگی دارد. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی، علاوه بر درمان با تحریک الکتریکی عصب از راه پوست یا TENS، به دارو نیز نیاز دارند. برای اعصاب تحت فشار یا دیسک‌های کمر که به درمان محافظه کارانه پاسخ نداده‌اند، باید از جراحی‌ فشار زدایی ستون فقرات برای کاهش فشار از روی اعصاب استفاده کرد.

برای افرادی که دچار آسیب ورزشی هستند یا ضعف عضلانی آنها ناشی از سبک زندگی است، طب فیزیکی و یک برنامه شرطی سازی شخصی مفید خواهد بود. در برخی مواقع ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، از جمله تغییر رژیم غذایی نیز برای مدیریت بیماری ضروری است.

برنامه غذایی

علاوه بر درمان پزشکی، در مواقع نیاز، رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل برخی از غذاهای خاص باشد نیز به کاهش علائم بیماری کمک خواهد کرد. برای کسب نتیجه‌ی بهتر، بیمار باید با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کند.

آجیل

آجیل چربی سالم و اشباع نشده به بدن می‌رساند. چربی اشباع نشده می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های ملایم تا متوسط را فراهم کند. همچنین آجیل، منیزیم مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند. وجود منیزیم برای انجام بیش از ۳۰۰ واکنش شیمیایی در بدن ضروری است. منیزیم در عملکرد عضلات نیز نقش مهمی دارد. به همین دلیل، کمبود منیزیم در بدن باعث ضعف عضلانی می‌شود. آجیل‌هایی که منیزیم زیادی دارند عبارتند از فندق، ماکادمیا (فندق استرالیایی)، بادام، کاشو (بادام هندی)، بادام زمینی، هسته‌ی کاج و گردو. کره‌‌ی آجیل‌ها، مانند کره بادام زمینی و کره‌ی بادام نیز منبع غنی از منیزیم هستند.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات منابع اصلی آنتی اکسیدان هستند، و توانایی بدن در محافظت از خود در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها، از جمله بیماری‌هایی که مانع افزایش قدرت عضلات می‌شوند، را افزایش می‌دهند. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان به کاهش علائم دیستروفی عضلانی کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از انواع توت‌ها، گیلاس، مرکبات، گوجه فرنگی، سبزیجات سبز و برگ دار، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل (کلم فندقی)، هویج، کدو حلوایی، و سیب زمینی شیرین. همچنین میوه‌ها و سبزیجات برای بدن پتاسیم فراهم می‌کنند. کمبود پتاسیم در بدن باعث ضعف عضلانی می‌شود.

غلات کامل

کربوهیدرات‌ها گلوکز تولید می‌کنند و گلوکز مهم‌ترین منبع انرژی برای بدن است. همچنین کربوهیدرات‌ها سوخت مورد نیاز عضلات را نیز فراهم می‌کنند. غلات کامل منابع پیچیده‌ی کربوهیدرات هستند، بدین معنی که هضم مؤثرتری نسبت به کربوهیدراتهای ساده همچون غلات شیرین و آب نبات دارند. از آنجا که کربوهیدرات‌ها روی مقدار قند خون نیز تاثیر می‌گذارند، انرژی تولید شده توسط آنها برای مدت بیشتری در بدن باقی می‌ماند. نمونه‌هایی از غلات کامل عبارتند از نان و صبحانه گندم کامل، برنج قهوه‌ای، برنج وحشی، جو و بلغور جو دو سر. بلغور جو دوسر غنی شده و غلات کامل نیز مقدار قابل توجهی منیزیم برای بدن فراهم می‌کنند.

ماهی‌‌های آب سرد

ماهی‌های آب‌های سرد دارای پروتئین، منیزیم و چربی‌های سالم تشکیل دهنده‌ی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت بدن ضروری هستند و به کاهش التهاب ناشی از تحلیل عضلانی کمک می‌کنند. برای سلامت بیشتر، به جای گوشت قرمز و لبنیات پر چرب که التهاب را تشدید می‌کنند، از ماهی‌های آب سرد که به صورت پخته، کبابی، آب‌پز یا بخارپز تهیه شده‌اند مصرف کنید. ماهی‌هایی که دارای امگا ۳ بیشتری هستند عبارتند از ماهی سالمون، ماهی ساردین، شاه ماهی، ماهی ماکرل، ماهی هالیبوت، ماهی قزل آلا، و ماهی آلباکور (یا کنسرو آن).