بهترین دکتر مغز و اعصاب یا نورولوژیست

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در زمینه درمان بیماری­‌های تاثیرگذار بر سیستم عصبی انسان تخصص دارد. بدلیل پیچیده ­بودن دستگاه عصبی شامل مغز، طناب نخاعی و عصب­‌های پیرامونی، این تخصص از نظر پزشکی بسیار دشوار است. از آنجایی ­که مغز فرمانده اصلی بدن انسان است، بیماری­‌هایی که باعث آسیب به آن شوند می­‌تواند تاثیر منفی زیادی بر سلامت و عملکرد نرمال بدن بگذارد.

یک متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در زمینه تشخیص بموقع علائم اختلال عصبی، تایید علت آن، یافتن محل دقیق بیماری و درمان احتمالی آموزش کامل دیده است. زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، ایشان درمورد سوابق پزشکی و علائم بیماری با شما صحبت خواهد کرد. همچنین انجام یک سری آزمایشات پزشکی از سوی متخصص درخواست می‌شود که بیشتر روی مغز و اعصاب تمرکز دارد. متخصص مغز و اعصاب صلاحیت تجویز هر دو روش‌های درمانی استاندارد و تکنیکهای غیرتهاجمی برای بیماریهای مربوط به مغز و دستگاه عصبی را دارد. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

متخصص مغز و اعصاب چه نوع بیماری را درمان می­‌کند؟

این متخصصان قادرند بیماری­­‌های زیر را درمان کنند:

علائم هشداردهنده و مشاوره با متخصص مغز و اعصاب

ممکن است با تایید برخی علائم پزشک تشخیص دهد که مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب به نفع بیمار خواهد بود. این علائم عبارتند از:

سردردها

تقریبا هر فردی بعضی ­مواقع دچار سردرد می‌­شود و معمولا علت آنها به استرس یا شاید بیماری خفیف مانند یک سرماخوردگی برمی­‌گردد. از طرفی دیگر، برخی افراد از سردردهای حادتر نظیر میگرن­‌های پیاپی رنج می­‌برند. در موارد نادری، احتمال دارد بیماری­‌های وخیم مانند خونریزی مغزی یا افزایش فشار بر جمجمه، علت سردرد باشند.

درد مزمن

بسیاری از بیماران دچار کمردرد یا درد در ناحیه گردن هستند. بخصوص­ اگر این درد با سایر مشکلات عصبی نظیر ضعف، بی­حسی یا مشکلات مربوط به کنترل مثانه یا روده در ارتباط باشد، نقش یک متخصص مغز و اعصاب پر رنگ­تر خواهد شد.

سرگیجه

وقتی بیماران می‌­گویند سرگیجه داریم، منظورشان بروز حالت­‌های مختلفی است. بیماران مبتلا به سرگیجه و بی­ثباتی معمولا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می­‌کنند.

هنگام سرگیجه حس چرخیدن دنیا به دور سر به بیمار دست می­‌دهد گویی سوار بر چرخ و فلک هستند. بی­ثباتی به مفهوم عدم ­تعادل است. این انوع احساس دلایل گوناگونی دارد و از بقیه موارد جدی­ تر هستند.

بی­حسی یا گزگز شدن

ممکن است بسیاری اختلالات پزشکی باعث بی­حسی و گزگزشدن انگشتان دست و پا شوند. این شرایط زمانی نگران ­کننده می‌­شود که به ­سرعت بروز می­‌کنند، تنها روی یک سمت بدن تاثیر می­‌گذارند یا با ضعف همراه هستند. بعضی­ مواقع این بیماری­‌ها علائمی از بروز یک سکته مغزی جدی را نشان می‌­دهند و نیازمند معاینه فوری هستند.

از سویی دیگر، احتمال دارد علائم خوش ­خیم مانند اضطراب یا قند خون پایین و موقت باعث بی­حسی و گزگزشدن انگشتان دست و پا گردند و برای مدت کوتاهی بروز می­‌کنند. درصورت پیشرفت یا بدتر شدن بی­حسی، ممکن است بیماری عصبی پیرامونی علت آن باشد.

مشکلات حرکتی

دست و پا چلفتی بودن، رعشه، سفتی، حرکات ناخواسته، یا مشکلات راه رفتن از اختلالات حرکتی به شمار می­‌آیند. برخی بیماران به اختلال کنش ­پریشی مبتلا هستند، یعنی علیرغم برخورداری از هماهنگی و توان موردنیاز قادر به انجام برخی کارها مانند مسواک زدن نیستند.

مشکلات بینایی

ممکن است افت ناگهانی بینایی یا در اثر مشکلات مربوط به چشم یا دستگاه عصبی اتفاق بیفتد و نیازمند مراقبت فوری پزشکی هستند. اختلال جدید دوبینی هم می­‌بایست هرچه زودتر مورد معاینه پزشک قرار گیرد.

درصورتی­که اختلال­‌های بینایی با بستن یک چشم رفع شد، احتمالا مشکل به خود چشم مربوط می­‌شود. اگر ناهنجاری در هر دو چشم بروز کرد، ممکن است مشکل به دستگاه عصبی ربط داشته باشد.

تشنج

زمانی­که واژه تشنج به ذهن اکثر افراد خطور می‌­کند، اغلب ­اوقات صحنه­‌ای بسیار دراماتیک تجسم می­‌شود: مثلا فردی که تمام بدن او به رعشه افتاده، از دهانش کف بیرون می‌­آید و ناگهان غش می­‌کند. هرچند برخی تشنج­‌ها با این علائم بروز می­‌کنند، اما ممکن است با­ علائم خفیف هم ظاهر شوند.

درصورتی­که بیمار هرگز قبلا به تشنج دچار نشده باشد و ثابت شود عارضه دیگری علت تشنج او باشد مانند کاهش قند خون، آن وقت تشنج‌­ها را می‌­توان با برطرف کردن بیماری اولیه درمان کرد. همچنین، در شرایطی که بیماری از حال برود احتمالا برای چند ثانیه تکان­‌های غیرارادی به او دست بزند. این شرایط ربطی با تشنج ناشی از بیماری صرع ندارد و نیازی به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب نیست.

از طرف دیگر، اگر بیمار بدون بروز هر گونه علت آشکاری به تشنج مبتلا شود، احتمالا مراجعه به متخصص نیاز است. درصورتی­که بیمار بیش از یکبار دچار تشنج ناخواسته شود، همین نشانه برای وجود بیماری صرع کفایت می‌­کند و در این شرایط احتمالا بیمار باید برای یک مدت طولاتی تحت نظر متخصص مغز و اعصاب باشد.

مشکل فکری

ممکن است تعدادی علائم مختلف شامل لکنت زبان داشتن، فراموشی، اختلالات خلقی یا گیجی با این بیماری ارتباط داشته باشد، در این صورت مراجعه به متخصص مغز و اعصاب کارساز است. شاید اختلال فکری به بیماری­‌هایی نظیر افسردگی، وسواس، یا حتی اختلال روانی مانند توهم ­زدن اشاره داشته باشد.

تشخیص و درمان اختلالات عصبی

تشخیص دقیق بیماری اولین گام به سمت درمان موثر تلقی می­‌شود. تشخیص مستلزم بررسی کامل سوابق پزشکی بیمار، انجام آزمایشات عصبی جهت آگاهی از وضعیت روانی، بینایی، توانایی، هماهنگی اعضای بدن، حرکات غیرارادی، و احساسات می­‌باشد. بعضی­ مواقع به انجام آزمایشات بیشتری جهت تشخیص بیماری نیاز است. برخی آزمایشات معمول نورولوژیک عبارتند از:

سی­ تی ­اسکن

در آزمایش سی­ تی­ اسکن از اشعه ایکس و رایانه برای ثبت تصاویر چند-بعدی از بخش‌های انتخابی بدن استفاده می‌­شود. ممکن است از تزریق رنگ به شریان بیمار جهت تولید عکس­‌های واضح­تر استفاده شود.

ام آر آی (MRI)

آم آر آی به عنوان مدرن­ترین روش تصویربرداری از بخش­‌های داخلی مغز در نظر گرفته می­‌شود. این آزمایش بدون عوارض جانبی است و در آن از میدان­‌های مغناطیسی و امواج رادیویی بهره ­گیری می‌­شود.

نوار مغز (EEG)

آزمایش نوار مغز بدین صورت انجام می­‌پذیرد که الکترودهایی به پوست سر بیمار وصل می­‌شوند و این الکترودها به­ طوردائم فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می­‌کنند. از این آزمایش برای کمک به تشخیص بیماری­‌های مربوط به ساختار مغزی و وقایعی همچون تشنج، غش ­کردن یا از حال رفتن استفاده می‌­شود.

نوار عصب و عضله (EMG)

نوار عصب و عضله به اندازه­ گیری و ثبت فعالیت الکتریکی عضلات و عصب­‌ها می­‌پردازد. این آزمایش در تشخیص علت درد، بی­حسی و گزگز شدن انگشتان، یا ضعف عضلانی و عصبی سودمند است. طی این آزمایش سوز‌‌ن­ های کوچکی به درون عضلات فرو برده می‌­شود و ازشوک­‌های الکتریکی خفیف جهت تحریک عصب استفاده می­‌شود (به منظور بررسی میزان رسانش عصب). دیگر آزمایشات جهت تشخیص بیماری از قرار ذیل هستند:

• داپلر ترانس کرانیال
  • سونوگرافی مغز
  • پتانسیل برانگیخته بینایی
  • بررسی خواب بیمار
  • بررسی مایع مغزی نخاعی (پونکسیون کمری)